Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paardenmest (vers) in het voorjaar door de grond mengen?


Missmass

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb 2 moestuinbakken die ik volgend seizoen weer helemaal volgepland heb met plantjes. Nu zijn ze netjes leeg. Ik heb het idee opgepakt om nu verse stalmest (paardenmest) door de grond te mengen. Is het dan in het voorjaar voldoende vergaan of is dit af te raden?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je dit eerdere topic raadplegen: https://www.moestuinforum.nl/wel-of-geen-paardenmest-t11313.html

 

Ik zou het zelf niet doen, aangezien paarden hun eten erg slecht verteren en de aankomende kou niet zal helpen om de vertering te bevorderen.

 

Ik heb op een blauwe maandag bij een championcomposteerbedrijf gewerkt. Wat ze daar deden was: het mengen van kippenmest, verse paardenmest en kalk op enorme bergen. Die bergen gingen broeien, waarbij de interne temperatuuren serieus hoog werd (om micro-organismen en zaden e.d. af te doden). De temperatuur kan oplopen tot boven 60 graden, dat red je nooit in je achtertuin.

 

Ik heb vroeger wel veel succes geboekt met oude schapenmest (in combinatie met leemgrond) in mijn eerste moestuin.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woensdag leg ik verse paardenmest als mulch in m'n serre (komen tomaten en paprika's)

In de lente spit ik dat onder en doe er compost op.

Dat laat ik een maand rusten en dan plant ik .

Het is de eerste keer dat ik dat doe...ik ben benieuwd.

 

@Missmass : In een moestuinbak zou ik nu geen verse paardenmest meer doen, ik denk dat je er te laat mee bent.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk ben ik er wel een voorstander van, maar niet duidelijk is of je bak is afgedekt of niet. Als het weer er gewoon vrij spel op heeft, kun je nu prima mest op je grond aanbrengen. Ik doe dat ook (dit jaar koemest) en wel volgende week. Dan kan het de hele winter de bodem beschermen en wordt het langzaam in de bodem opgenomen. In het voorjaar spit ik het dan onder en dan is het al zo ver verteerd dat dit prima gaat. Als het je gaat om de stikstof is het misschien niet zo'n goed idee zeggen sommigen hier omdat dit dan vervliegt of uitspoelt. Maar gaat het je om het verhogen van het organische stofgehalte van de bodem, dan is dit prima en in mijn mening zelfs beter dan dergelijke mest pas in het voorjaar op te brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb t vorig jaar ook gedaan, heel de winter een klein beetje ondergewerkt laten liggen en in de lente omgespit. Heb prima oogst gehad van tomaat komkommer, mais sla bietjes en bonen, maar dat kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben:) t was mijn eerste jaar op dat plekje dus heb niet echt vergelijking....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...