Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat planten of zaaien onder halfstamfruitboom


prinske86

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb nu een aantal appelbomen staan. De bodem is bedekt met stro. Ik wil hier in het voorjaar onderbegroeiing gaan planten of zaaien. Wat raden jullie mij aan?

 

In eerste instantie dacht ik aan een vlinderbloemige, omdat die dan stikstof kan afgeven aan de appelboom. Maar nu lees ik op sommige plekken dat dat niet goed is. Ik ben op zoek naar bij voorkeur meerjarigen.

 

Ook hier:

http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/goede_slechte_buren_combinatieteeltenfruit.htm

 

Wordt afgeraden vlinderbloemigen te gebruiken. Maar bij de lijst met positieve planten staat klaver. Klaver is toch een vlinderbloemige?

 

Ik zit nu te denken aan calendula, afrikaantjes, knoflook, bieslook, oostindische kers (nietmeerjarig) en eventueel toch klaver (?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een rij halfstam leifruitbomen (2 appel, 2 peer, 2 pruim, 2 kers) langs de rand van de tuin gezet afgelopen jaar. Deze staan 2,5 meter uit elkaar. Ertussen heb ik aalbessen, kruisbessen en frambozen staan (steeds 1 bessenstruik precies tussen de fruitbomen en links en rechts daarvan een framboos). Ervoor staat klein spul (kruiden, diverse ui achtigen, een enkele lupine, knoflook, etc.), als afscheiding met het gazon een rij bosaardbeien en gewone aardbeien. omdat het een nieuwe tuin betreft, heeft alles de ruimte gekregen en kan ik nu nog niet zeggen wat het effect op de langere termijn is.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je de bodum wil bedekken. Kan dat ook met pompoen.

Je kan knoflook laten verwilderen dit heeft een gunstige werking tegen ongedierte. Ook lavendel is goed. zelf ga ik luzerne zaaien. Of percelica. Om mijn compost te verrijken. Veder laat ik de oost indiese kers zijn gang gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, ik houd wel van een verspreking hier en daar... houdt de taal levend... Typ zelf ook niet persé correct. Maar dacht dat het handig was om die Phacelia met de goede naam te vermelden.

 

Vind dissectie ipv het waarschijnlijk bedoelde dyslexie ook een hele leuke.

 

(En door de telefoon-automatisch-aanvullen-functie is het verschil tussen typefouten en dyslexie tegenwoordig moeilijk te onderscheiden. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je deborah,

 

Deze planten geven denk ik niets extras aan de bomen toch? Behalve de lupine dan, die stikstof en fosfor bindt. Mest je de fruitbomen verder nog bij?

 

Er staat maar een enkele lupine, die zal niet veel doen aan de stikstof balans. Zoals gezegd, ben ik met een zandvlakte begonnen. Deze was droog en arm. Bijmestesten heb ik tot nu toe voornamelijk gedaan met compost en een beetje biologische mestkorrels voor fruit. Hopelijk kan ik volgend seizoen de compost uit mijn eigen compostbak gaan gebruiken (maar die lijkt nu nog niet zo denderend te verteren, ondanks de starter die ik erbij gedaan heb.

De bedoeling van de bollen en kruiden die er nu bij staan, is dat deze verwilderen en in een balans komen met elkaar (perma cultuur).

Ik ben geinspireerd geraakt door het boek van Alys Fowler. Tik haar naam ook maar eens in bij Youtube.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...