Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ontrekken bomen veel water?


prinske86

Aanbevolen berichten

Ik weet dat het een hele open vraag is, bijna van filosofische aard, maar ik wil hem toch stellen:

 

Ontrekt een boom significant veel water uit een moestuin ?

 

Het is natuurlijk afhankelijk van welke boom, welke afstand, de grondsoort en het waterpeil. Maar ik kom nogal eens op een moestuin waarbij mensen van plan zijn struiken en bomen weg te halen omdat ze vermoeden dat het water onttrekt uit hun moestuin. Ik adviseer dan meestal om de boom te laten staan omdat deze meer functies vervult: aanmaken blad voor compost, windkering, etc. Ik denk dat dat niet opweegt tegen het waterverbruik. Ik adviseer hierin dus mensen de bomen te laten staan, maar doe ik hier wel goed aan? Zelf denk ik bijvoorbeeld dat een appelboom midden in je moestuin ook fijn is voor de groenten omdat ze dat niet heel de dag in de zon hoeven staan. De schaduw van de boom zorgt er voor dat er al minder water verdampt. Dat effect is voor mijn gevoel groter dan dat de boom water ontrekt. Wat is jullie ervaring? Ik heb gezocht naar informatie maar krijgt niet veel gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag die je stelt is eigenlijk een andere, als ik het goed lees.

 

Is een boom in een moestuin een goede combinatie? (En waterverbruik van een boom is daarvan een van de dingen die ermee kan samen hangen).

 

Laat ik even stap voor stap meedenken.

 

1. Als bomen rondom of in je moestuin al veel invloed hebben op of de bodem dan niet uitdroogt, ligt aan heel veel factoren.

Soort boom, grootte boom, manier van wortelen.

Een appelboom (laagstam? halfstam? hoogstam) is iets heel anders dan een beuk van 50 jaar. Een halfstam appelboom zal meestal geen enkel probleem zijn, wat betreft watervoorziening, want die gebruikt echt niet zo veel. Bovendien halen bijna alle bomen hun vocht op een aanzienlijk grotere diepte dan moestuinplanten. Moestuinplanten wortelen zelden echt dieper dan een 50 a 60 cm en voornamelijk in de bovenste 30 cm. Bomen kunnen, afhankelijk van de soort en de omstandigheden, tot enkele meters diep gaan. Dus daar zie ik geen echte concurrentie. In tuinen die erg nat zijn, zal een boom ook een voordeel kunnen zijn; dan denk ik niet in de eerste plaats aan het waterverbruik, maar aan dat diepere wortels kunnen helpen om water makkelijker dieper in de bodem te laten zakken. Overigens houden de meeste bomen niet van blijvend natte voeten, omdat de wortels dan geen zuurstof krijgen. Ze gaan kwijnen en worden gauw ziek. Een diep doorlatende grond is bijvoorbeeld voor fruitbomen echt nodig om gedurende succesvol fruit te plukken.

Al met al zou ik me wat betreft waterverbruik van bomen niet al te veel zorgen maken.

 

2. Veel meer een probleem i.v.m. uitdrogen, voedselverbruik, invloed op de kwaliteit van de grond e.d. kan er zijn door hagen die niet in de hand gehouden worden. Ik denk aan coniferen of laurierkers e.d., die als ze doorgroeien makkelijk tot 2 meter en meer buiten hun standplaats veel uit je bodem onttrekken.

 

3. Een boom wegdoen voor een moestuin is een afweging die erg van plaatselijke omstandigheden afhangt. Een mooie, goedgroeiende, boom is op zichzelf iets waardevols...die zaag je niet zo maar om. (Overigens mag het vaak ook niet, zonder een kapvergunning van de gemeente...kan je een flinke boete opleveren!) Ook in of nabij een moestuin kan een boom veel nut hebben en ook ecologisch een grote verrijking zijn. Je noemt zelf al wat dingen: vogels, nuttige insecten, windbreek, organisch materiaal, goede invloed op de bodem. In de meeste gevallen zou ik zeggen: dan pas je je moestuin toch wat aan...houdt rekening met dat die boom er staat, gebruik ze (en geniet ervan)...schaduwplekje om te zitten, plaats voor nestkastjes, plekje voor meer schaduwminnende planten (bessen, bosaardbeien, daslook...ik noem waar wat dat ook nog eetbaar is).

 

4. Als het er dan om gaat dat bomen een moestuin ook kunnen belemmeren, dan denk ik dat waterverbruik nauwelijks een overweging is. Wel kan het wat aanpassing vragen dat een boom schaduw geeft, voedsel verbruikt, wat hinderlijke stoffen afgeeft (bijvoorbeeld blad van eiken of walnoot) die bepaalde gewassen wat kunnen afremmen. Maar daar is in de praktijk meestal makkelijk iets op te vinden (bijvoorbeeld eikenbladeren bij elkaar harken en - evt. apart, want ze doen er wat langer over, laten composteren.

 

5. Misschien moet je je eens oriënteren op wat websites over permacultuur of bosrandtuinen. Daar worden ecosystemen aangelegd die zichzelf onderhouden, waarin planten met verschillende groeiwijze en grootte (van mos tot bomen) worden samengebracht. Ze geven niet de opbrengsten van een moestuin, daar gaat het ook niet om, maar zijn als natuur erg interessant en rijk (en mooi vaak!) en leveren ook opbrengst. Al is het maar om te laten zien, dat samenleven van bomen en andere planten heel goed kan en zelfs heel gunstig kan zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, wij hadden midden in de tuin een enorme berk staan, hoger dan ons 3 verdiepingen huis, en vorig jaar is hij om gegaan. Ik merk eigenlijk geen verschil in hoe nat / droog de tuin is in de grond, ik heb groente, gras en sierplanten in de tuin. En sinds vorig jaar dus ook zon Vorig groei seizoen geen verschil gemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een grote kerstboom (15m?) in het noorden van mijn stadstuin. Qua water heb ik daar juist problemen, want de boom creeert veel schaduw en het is daar altijd nat en donker (onder de boom). Ook zijn de wortels een probleem geworden, want je kan daar nauwelijks graven of opruimen. Zelfs 3m van de boom kan je bijna niks planten en afzagen is geen optie, want het zou heel erg duur zijn en ik moet een vergunning krijgen.

De enige positieve kant is dat ik krijg gratis dakken voor kerststukken en de overbuurman kan niet zomaar door de ramen binnen kijken.

Als oplossing heb ik dit slechte stuk voor moestuinieren naar mijn kippen gegeven. Namelijk heb ik rond het boom de kippenhok gebouwd. En nu staat daar ook een berg zand.

DSCN1038.jpg

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze buurman heeft populieren staan en ik merk dat deze zeker vooral veel regen tegenhouden waardoor de bodem zeer droog wordt/blijft.

Het stuk van mijn moestuin dat aan deze bomen grenst is altijd kurkdroog, behalve in de winter wanneer de bomen nagenoeg kaal zijn.

het ligt er volgens mij dus aan 'waar' de bomen staan. Aan de slagkant of juist niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...