Geplaatst: 25 januari 201510 j Om onze terrasoverkapping te vergroten gaan wij de gevelwand van de aangrenzende kamer uitbreken. De kamer wordt dan 7m diep en 4,2m breed. Er zijn geen ramen, er is dus altijd schaduw. Temperaturen zullen 90% vd tijd 5 graden hoger liggen dan buiten. Tijdens de overige 10% vd tijd zal de gaskachel aan staan. Graag zou ik één (binnen)wand van 3 meter laten begroeien. Mijn vraag: welke groenblijvende klimplant kan in dit klimaat leven? Het liefst vermijd ik de Hedera, aangezien die zich ook naar andere wanden verspreid (niet de bedoeling). Uiteraard krijgt de plant ondersteuning.
Geplaatst: 25 januari 201510 j Dat is een lastige. Ik heb zelf wel (semi) wintergroene clematissen en kamperfoelie, maar die willen dan wel weer zon. Wellicht kun je via deze zoekmachine wat vinden: https://www.rhs.org.uk/plants/search-form Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Geplaatst: 26 januari 201510 j Dankjewel voor de link. Leuke kat trouwens, lijkt een beetje op een abessijn.
Geplaatst: 26 januari 201510 j Lijkt hij wel een beetje op ja (we hadden er vroeger 1, niet al te snugger exemplaar). Deze kater is een mix: moeder is Balinees (langharige siamees) en vader een britse korthaar. Hij is nu 9 maanden, dus hoe groot hij wordt is nog een verrassing. Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Geplaatst: 26 januari 201510 j Goedenavond, de volgende soorten zijn hiervoor geschikt; Allamanda AristolochiaBeaumontiaBougainvilleaCissusEpipremnumFicusHoyaJasminumMandevillaMonsteraPandoreaPassifloraPhilodrendronPlumbagoPyrostegiaSolandraSolanumStephanotisTecomariaThunbergia Sorry als enkele namen verouderd zijn. Zo zijn er ongetwijfeld meer soorten die voor een serre/kas geschikt zijn,dit is maar een kleine opsomming. m.v.g.Hans.
Geplaatst: 27 januari 201510 j volgens mij staat de betreffende muur in de kamer die aan de serre grenst, dus niet in de serre zelf. ik lees altijd schaduw, en dan valt het grootste gedeelte van bovenstaande lijst al af,de meesten zijn juist gek op zon
Geplaatst: 27 januari 201510 j Dan heb ik niet goed gelezen. Heb net op de aangegeven site gekeken. Komen een aantal mooie planten in voor,driekwart is hedera,wat vraagstelster liever niet heeft. m.v.g.Hans. 28 januari 201510 j aangepast door Gast
Geplaatst: 28 januari 201510 j Klimplant.. Kan.. Of een alternatief: Vertical Garden? > Planten kopen? Doe het bewust!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.