Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Abrikozen stekken


Menno

Aanbevolen berichten

Met internet kom ik er niet helemaal uit.

 

Is het mogelijk om abrikozen te stekken? (zomerstek?)

 

Bij een bekend postorderbedrijf voor de gein Abrikoos 'Compacta Super Compact®' besteld. Ik vind de plant prijzig, zeker voor zo'n klein exemplaar. Liefst had ik er drie ipv een.

 

1) Is het mogelijk om in het 2e groei-jaar zomerstekken te nemen? Ik kan deze laten afharden (kas, verwarmde zaailingenkamer) En deze op te laten groeien tot volwaardige struiken?

 

2) Heeft iemand ervaring met plakgriffel/chipbudding van Abrikoos op Perzik zaailing? In welk seizoen zou ik dit het beste kunnen uitvoeren? Jaarlijks komen er wel aan paar platte perzik zaailingen op. In m'n kas zijn ze na een jaar vinger-dik.

 

3) Heeft iemand ervaring met Abrikoos 'Compacta Super Compact®'? Ik lees op Fruitlent een mooie recensie. Ik zou graag een kleine makkelijke Abrikoos voor buiten telen met een grote opbrengst voor compote/vlaaivulling.

 

4) Kan is stuifmeel van mijn kas Abrikozen in een reageerbuis tikken, in de koelkast leggen en op een zonnige dag mijn Abrikoos 'Compacta Super Compact® aantippen met een kwastje? Hoe lang blijft dit stuifmeel 'actief'? Is het zinvol of is de zelfbestuiving voldoende? Mijn kas abrikozen zijn erg vroeg en bloeien eind februari.

 

Dank voor de antwoorden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Menno,

 

ja, ik heb ervaring met het stekken van zowel perzik, abrikoos ,kers etc. Het is allemaal te doen maar het vereist aardig wat vaardigheden.

 

Daarom is het vermeerderen via Chipbud een makkelijke manier, chips nemen in de maand augustus.

 

Aangezien mijn tuin aardig vol begint te raken ent ik veel verschillende fruit variëteiten op een en dezelfde boom.

een paar foto's ter illustratie : Abrikoos op Nectarine

 

abrikoos-op-nec43261424256286.jpg

en Abrikoos op perzik.(uitlopende Chip)

 

Pinkcot-op-Perzik139081424256355.jpg

 

pinkcot-op-perzik274841424256396.jpg

trouwens leuk dat je er weer bent!

Groet,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie foto's Persica.

 

Ik zag een foto van je perzik stekken voorbij komen en vroeg me af of het stekken van abrikoos ook mogelijk was.

 

Is het mogelijk om stekken te nemen in augustus of moet ik er vroeger bij zijn? Stekpoeder, gedraineerd substraat onder nevel?

 

Chipbudding in augustus dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Dag Menno,

 

We hebben op de FruitLent-website inderdaad een recensie geschreven over de abrikoos Compacta Super Compact®. Ik deel niet jouw mening dat deze louter positief is.

 

De vruchten zien er weliswaar heel fraai uit, doch smaken niet echt bijzonder. De jam die je ervan kunt maken is wel van goede kwaliteit. De vruchten zijn verder nogal zacht en niet heel groot (maar dat hoeft natuurlijk ook niet). De boom groeit niet echt als een dwerg; ik zou hem meer willen kwalificeren als een zwak groeiende normale abrikoos. Qua bloeitijd is Compacta Super Compact® één van de vroegste in de collectie. Dit geldt overigens ook voor de rijptijd.

 

Marcel Joosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Marcel,

 

Daar ik nog geen ervaring heb met Compacta super compact baseer ik me louter op jou ervaring.

 

Ik zou de plant(en) rond de twee meter hoogte willen houden. En dan voor compote/vlaaivulling willen gebruiken. Fijn dat de vrucht aan de zachte kant is. Ook ideaal dat ze vroeg bloeit.

 

De a. 'Goldrich' en a. 'Tardicot' die ik bij je gekocht heb bloeien helaas niet gelijktijdig (3e jaar op rij). Een extra stuifmeelbron is daarom ook zeer welkom.

A. 'Goldrich' staat nu volop te bloeien en heeft geen partner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De a. 'Goldrich' en a. 'Tardicot' die ik bij je gekocht heb bloeien helaas niet gelijktijdig (3e jaar op rij). Een extra stuifmeelbron is daarom ook zeer welkom. A. 'Goldrich' staat nu volop te bloeien en heeft geen partner.

 

Goldrich nu al volop in de bloei bij jou Menno ? hm,...

Hier bevindt Goldrich zich pas in het "Ballon" stadium...vreemd, dit geldt evenzeer voor Pinkcot en Vertige nog geen open bloemen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo menno,

abrikoos en perzik kun je niet stekken, ook niet met zomerstek. enige manieren voor steenfruit zijn of in maart[ slechte methode] of chipbudden in juli,augustus.[methode met de hoogste slaging kans.].

stuifmeel kun je het beste invriezen, meen ik te weten.

als je abrikoos compacta ent op de zaailingen krijg je behoorlijk grote boompjes. en volgens mij kies je voor dwergen om ruimte gebrek.

zou compacta geen zelf bestuiver zijn?

ikzelf zou niet kieszen voor een dwerg maar eentje die bv geent is op wavit en dan hem via zomersnoei klein houden. of evt als palmet langs een muur of vrijstaand.

 

groet van wim.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

slechte keus om goldrich en tardicot te nemen, bloeitijd ligt veel te ver uit elkaar. je zal dus een andere bestuiver voor goldrich moeten aanschaffen! aurora, hargrand, pinkcot zijn de beste bestuivers..

 

nogmaals groet van wim

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

goeie vraag persica, ik dacht niet genoeg na en antwoorde een beetje te snel. het kan inderdaad. ik ken een oud boertje in frankrijk die inderaad een tak van de perzikboom rukt, die in de grond stopt en vaak slaat hij aan, en als het niet lukt pakt hij en nieuwe tak en hup in de grond. nadeel is wel dat je hem dan op eigen wortel kweekt. zijn perzikbomen groeien dan ook in de hemel!! wat ik ervan snapte dat het bij hem in de helft van de gevallen lukt, min of meer.

dat eigen wortel is gelijk natuurlijk het nadeel. en natuurlijk het slaging percentage. zelf doe ik enkel chipbudden, lukt vrijwel altijd.

dan kun je de groeikracht ook regelen via de onderstam en ik denk dat menno niet zit te wachten op een perzik of abrikozenboom van 5 a 7 meter. wel een heeeeel mooi gezicht in maart.

doe jij dan zomerstek onder plastic? ik hoorde ook het verhaal van iemand die gewoon plakenten maakt in de zomer, ook dat kan dus.

tot nu toe kost het de minste moeite/meeste resultaat om te chipbudden.

nog een berichtje voor menno: mocht je nog een bestuiver willen voor goldrich dan lees ik het wel.

 

groet van wim

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fruitlent heeft me a. 'Goldrich' en a. 'Tardicot' verkocht als zijnde goede bestuivers voor elkaar. Beide staan in een kas van 3,5 meter hoog,..

 

Daarom bloeit 'Goldrich' al zo vroeg,..

 

Voor een goede bestuiver sta ik altijd open Windindewilgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

welke wil je? heb ze alle 3 genoemde bestuivers nog staan. alle 3 op wavit onderstam. mail even via [email protected] dan maken we gelijk een afspraak. bij mij staan ze ook in de kas. ook buiten overlapt de bloeitijd van tardicot en goldrich elkaar mi niet voldoende.

BEHALVE NA EEN STRENGE WINTER. dan liggen de bloeitijden veel dichter op elkaar.en de laatste 8 jaar hebben we een flink aantal behoorlijke winters gehad. de laatste 2 waren zeer zacht dus dan is er een probleem. trouwens leuke foto met die gieter!

 

groet van wim.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Dag Menno,

 

Ik sluit me aan bij de uitleg van Wim. De bloeitijd (en de mate van overlap) hangt inderdaad mede af van de voorafgaande winter.

 

Desalniettemin zou ik mij bij beide rassen geen zorgen maken. 'Tardicot' staat sowieso bekend als zelfbestuivend en 'Goldrich' staat bekend als gedeeltelijk zelfbestuivend (al spreken diverse bronnen op internet elkaar tegen). Uit onze ervaring kan ik je zeggen dat 'Goldrich' prima draagt zonder vreemd stuifmeel (uit de tijd dat we al wel 'Goldrich' hadden staan zonder andere rassen). We hebben wel elk jaar een hommelkastje staan die helpen met het verspreiden van stuifmeel tussen de bloeiende bloesems. We doen dat dus niet handmatig.

 

Marcel Joosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

goldrich staat bekend als gedeeltelijk zelfbestuiver net als bv pinkcot. ik heb in de kas volop abr. van pinkcot maar buiten is het vaak armoe.

dat is gelijk het nadeel van gedeeltelijk zelfbestuivers, je moet goed weer hebben. hier in winderig lelystad is het wat moeilijker om voldoende warmte te krijgen voor geslaagde bestuiving. ik heb de indruk dat echte zelfbestuivers het wat beter doen bij niet ideale omstandigheden.

bij temperaturen van 18 graden lukt vrijwel alles. maar helaas is het niet elk jaar zo ideaal. met weemoed denk ik aan jaren geleden met die lange winters toen de bloei pas in het eerste gedeelte van april begon en we gelijk ideaal weer hadden.

 

groet van wim.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Wim,

 

Ik denk dat het onderscheid tussen "echte zelfbestuivers" en "gedeeltelijke zelfbestuivers" zeer relatief is. In feite is de soort abrikoos van nature gericht op kruisbestuiving volgens de systematiek van gametofytische zelfincompatibiliteit (GZI), gereguleerd middels S-allelen.

 

Ik meen op basis daarvan te kunnen veronderstellen dat alle rassen (ook de "echte zelfbestuivers") in feite "gedeeltelijke zelfbestuivers" zijn. Op onze website hebben we daarover het volgende opgenomen: "Alhoewel diverse abrikozenrassen als zelfbestuivend bekend staan, is het bij veel rassen zo dat de vruchtzetting verbetert bij kruisbestuiving."

 

De vraag is vervolgens of je op die verbeterde vruchtzetting zit te wachten. De 'Goldrich' en veel andere rassen zetten bij ons zo overdadig dat we flink moeten dunnen.

 

Marcel Joosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sluit ik me helemaal bij aan marcel! ik prefereer kruisbestuiving, maar het is een idee, of het echt zoveel uitmaakt? Ik heb ook niet zoveel verwachtingen van handbestuiving, of je moet de hele dag de tijd hebben. Insecten kunnen het veel beter en bezoeken de bloemen vele malen per dag. En abrikozenbloesem is onder mindere omstandigheden, niet zo populair bij honing bijen, bij mij vliegen ze dan veel liever op de wilgen.

 

groet van wim

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...