Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stalmest echte meststof of niet ?


citroen

Aanbevolen berichten

Stalmest is naast een grondverbeteraar zeker een goede bron van meststoffen. De samenstelling hangt natuurlijk af van het soort dier dat de mest produceerde en de hoeveelheid en soort strooisel dat gebruikt werd.

 

Interessante tabel :

http://www.eurolab.nl/meststof-organisch-v.htm

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemde discussie.

 

Het lijkt er op dat er hier een nieuwe definitie van wat "mest" of wat "echte mest" zou zijn wordt voorgesteld, die ingaat tegen alle gangbare begrippen (en bovendien wel eens zou kunnen voortkomen uit een manier van tuinieren die me nogal verouderd overkomt).

 

Je kunt er nog over twisten of "mest" een toevoeging is die wordt gegeven met als belangrijkste bedoeling om planten van voedsel te voorzien of alles dat gegeven wordt en dat voedingsstoffen voor planten bevat. De laatste is tegenwoordig steeds gewoner/gebruikelijker in landbouwkringen (en ik denk met erg goede redenen). Dat komt omdat de zienswijze dat grond + voedingstoffen = productie intussen wordt gezien als een veel te eenvoudige benadering, met bovendien een aantal zeer ongewenste bij-effecten (waarvan grote terugval van productie door uitmergeling van de bodem, voor op veel opbrengst gerichte landbouw het meest aanspreekt).

 

Tegenwoordig is het gewoon om te denken in termen van bodemvruchtbaarheid. Een goed verzorgde en gezonde bodem zorgt voor de voeding van planten (en hun gezondheid). Die maakt het mogelijk dat voedingsstoffen die in de bodem zijn opgeslagen (o.a. in organisch materiaal) of soms extra worden toegevoegd indien nog nodig optimaal worden gebruikt door de planten. Waar vroeger compost in het beste geval werd gezien in de gangbare landbouw, als iets dat de structuur van de bodem wat beter kon maken, zal tegenwoordig de beschikbare voeding meegerekend worden in bemestingsplannen. Hoeveelheid en aard van organische stof, bijdrage van groenbemesters, restanten van voorgaande gewassen, kwaliteit van het bodemleven, erosie en uitspoeling die voorkomen wordt...het speelt allemaal een rol. Sinds 2 a 3 jaar lees ik, bijvoorbeeld, steeds meer artikelen en adviezen in allerlei landbouwpublicaties over dat compost (!) toch echt als vorm van bemesting gezien moet worden en zelfs waarschuwingen tegen overbemesting bij jarenlang gebruik van grote hoeveelheden hiervan.

 

Nu we het toch over overbemesting hebben: een groot probleem waarvoor in de officiële landbouw veel aandacht is en vele wettelijke maatregelen om dit te beperken omdat het zo schadelijk is (en ook slecht voor de bodem en leidt tot mindere kwaliteit van de gewassen). Sommige moestuiniers lopen hierin nog tientallen jaren achter en lijken nog steeds te redeneren: "Geef maar lekker veel, dan zal het wel goed groeien". Vanuit die gedachtegang is het onderscheid tussen "echte mest" en "bodemverbeteraar" (= bijzaak, beetje flauwekul-goedje...) misschien stoer, maar echt niet wijs of "deskundig".

 

@ Itoero.

De gedroogde mestkorrels die je in tuincentra kan kopen bevatten niet veel npk.

Dat zijn vooral bodemverbeteraars.

 

Los nog van het bovenstaande. Gedroogde koemest is toch echt echte mest. Het staat er zelf op Dat per gewicht de dosis ongeveer 1/3 is van die van kunstmest doet daar niets aan af. Wel werkt ze minder fel, minder opzwepend, dan kunstmest. (Ik las laatst een treffende vergelijking. Kunstmest werkt op dezelfde manier als dat je aan mensen die zwaar werk verrichten af en toe een borrel geeft..ze halen er snel energie uit waardoor ze korte tijd met extra energie verder kunnen, maar het draagt niets bij aan het echte arbeidsvermogen)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ter aanvulling misschien:

ik ben een grote fan van compost maar de genoemde "mestwaarde" kan natuurlijk heel erg verschillen

npk waarden per mestsoort zegt ook niet zoveel, het hangt natuurlijk ook van de dosis af

magnesium en sporenelementen zijn ook belangrijk, compost heeft alles wel als je het goed gevarieerd maakt

optimale waarden (=maximale groei) is per plant verschillend. dat zie je aan de groei/vatbaarheid/productie

"optimaal" is per tuinier verschillend: ik heb vaak graag wat langzamer groeiende planten en heb het idee dat de producten dan ook beter zijn qua smaak en bewaarbaarheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...