Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Onderbegroeiing pruimenboompjes


diesel4666

Aanbevolen berichten

Ik heb zo'n 8 kleine pruimenboompjes op een rij gezet (leivorm aan draden gebonden), op de noord-zuid as, om onze tuin in twee te delen. Zowel voor als achter de boompjes zijn klinkers voorzien als boord. Ik heb dus momenteel een stukje grond van zo'n 9-10m op 30cm dat bloot ligt.

Eerst dacht ik er wortelhoutsnippers te leggen. Maar kan ik dit stukje niet nuttiger gebruiken?

 

Ik dacht volgende twee opties:

- aardbeiplantjes (eventueel samen met de wortelhoutsnippers, zodat onkruid geen kans heeft)

- bloemenmengsel voor bestuivers (http://www.dcm-info.be/nl/hobby/producten/bloemenzaden/bloemenmengsel-bestuivers)

 

Zijn er voor/nadelen voor één van beide? Of beter niets zetten daar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste jaren na aanplant kun je het beste een ring rond de boom onbegroeid houden. Kijk naar de grootte van de kroon. Ontwikkelen van boom en vooral wortels dan is belangrijk. Buiten die ring kun je planten laten groeien die bodembedekkend zijn, eventueel ook tot onder de kruin hun blad laten gaan.

 

Mulchen is prima en aan te bevelen. Dat kan ook met houtsnippers bovenop de grond. Voor het verteren van hout wordt inderdaad wat stikstof gebruikt, maar die wordt ook gebonden en komt de jaren erna heel geleidelijk weer ter beschikking voor de boom. Het advies om geen houtsnippers onder te werken geldt vooral voor een moestuin en het gaat om een effect van hooguit enkele maanden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...