Geplaatst: 21 juni 201510 j Ik heb 2 perzikbomen staan, Benedicte en Avalone pride.Op veel van de vruchten van de Benedicte zitten wasachtige bobbels en deze perziken zijn niet egaal rond. Op de Avalon zie ik dit verschijnsel niet.Iemand raad?Groet, Bert
Geplaatst: 21 juni 201510 j Dit komt door een aantasting van ' hagelschotziekte'. Op de bladeren zitten waarschijnlijk ook kleine bruinronde gaatjes en vlekjes.Het is een schimmelaantasting.In het voorjaar had je evt. preventief kunnen spuiten met spuitzwavel.
Geplaatst: 21 juni 201510 j Auteur Klopt...inderdaad ook gaatjes/vlekjes op de bladeren.Het is dit jaar sowieso een raar jaar. De Benedicte heeft ondanks de krulziekte bestendigheid en spuiten met Foram in februari veel last van krulziekte. De Avalon heeft weinig krulziekte maar zit ook niet lekker in het blad.Of dat te maken heeft met het koude voorjaar en nu nog steeds "frisse" zomer? De aangetaste vruchten verwijderen of zijn ze nog eetbaar na rijping (voor wat er overblijft)?
Geplaatst: 21 juni 201510 j Auteur Bedankt voor het advies. Jammer van de perziken maar toch weer wat geleerd.
Geplaatst: 23 juni 201510 j Bij mij zijn er ook een 2 tal met dit verschijnsel in lichte mate. Moet je deze ook echt verwijderen? En wat gebeurt er als je ze laat zitten?
Geplaatst: 23 juni 201510 j Dat heb ik op de rabarber. Die staat pas een half jaar, dus alles oogsten mag dan nog niet. Volgend jaar dan ook preventief spuiten of kan het ook anders voorkomen worden (bv grondverbetering)?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.