Bertus Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Ik heb 2 perzikbomen staan, Benedicte en Avalone pride.Op veel van de vruchten van de Benedicte zitten wasachtige bobbels en deze perziken zijn niet egaal rond. Op de Avalon zie ik dit verschijnsel niet.Iemand raad?Groet, Bert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Dit komt door een aantasting van ' hagelschotziekte'. Op de bladeren zitten waarschijnlijk ook kleine bruinronde gaatjes en vlekjes.Het is een schimmelaantasting.In het voorjaar had je evt. preventief kunnen spuiten met spuitzwavel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted June 21, 2015 Author Share Posted June 21, 2015 Klopt...inderdaad ook gaatjes/vlekjes op de bladeren.Het is dit jaar sowieso een raar jaar. De Benedicte heeft ondanks de krulziekte bestendigheid en spuiten met Foram in februari veel last van krulziekte. De Avalon heeft weinig krulziekte maar zit ook niet lekker in het blad.Of dat te maken heeft met het koude voorjaar en nu nog steeds "frisse" zomer? De aangetaste vruchten verwijderen of zijn ze nog eetbaar na rijping (voor wat er overblijft)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 De aangetaste vruchten verwijderen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted June 21, 2015 Author Share Posted June 21, 2015 Bedankt voor het advies. Jammer van de perziken maar toch weer wat geleerd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepp Posted June 23, 2015 Share Posted June 23, 2015 Bij mij zijn er ook een 2 tal met dit verschijnsel in lichte mate. Moet je deze ook echt verwijderen? En wat gebeurt er als je ze laat zitten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 23, 2015 Share Posted June 23, 2015 Dat heb ik op de rabarber. Die staat pas een half jaar, dus alles oogsten mag dan nog niet. Volgend jaar dan ook preventief spuiten of kan het ook anders voorkomen worden (bv grondverbetering)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts