Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb in de serre naast de tomaten- en paprikaplanten, ook aubergines staan. 2x lange violette en 2x Snowy (witte).

Ze hebben al verschillende keren mooie bloemen aangemaakt, maar nog steeds geen enkele vrucht. Bloem verwelkt na tijdje en valt af.

Is dit een bevruchtingsprobleem? Is dit typisch bij aubergines?

De voor- en achterkant van de serre staan continu open.

Kan ik iets doen?

(De tomatenplanten hangen echt al overvol met tomaten; de paprika's vallen ook tegen. 2 al halfvolgroeide paprika's op een totaal van 6 planten. Nu ook enkele kleintjes op de puntpaprika.)

Geplaatst:

Aubergines zijn geen gemakkelijke planten en zijn vooral gevoelig voor tocht en temperatuurwisseling.

Mogelijk kan het verplaatsen van de platen naar een gunstiger plek daarbij helpen.

Uiteraard moeten er voldoende bestuivers de planten bezoeken, anders zal je dit zelf handmatig met een kwastje moeten doen.

Succes.

Het wisselen van de seizoenen doet mij telkens weer verwonderen over het leven, de spanningen en verwachtingen in en om mijn tuin.

Bloem, boom, struik, dier, vogel, reptiel, insect, vis, vormen samen met de mens onze natuur en daar wordt ik gelukkig van.

Geplaatst:

Dan misschien toch maar eens met penseeltje proberen.

Ik heb ook gelezen dat lage temperaturen ook kunnen zorgen voor een slecht seizoen. Dat probleem hebben we nu in iedere geval al niet.

Zijn er op dit forum nog mensen met een opvallend lage vruchtzetting dit jaar?

Geplaatst:

Hier schud/tik ik (bijna) dagelijks de bloemen en de eerste aubergines zijn toch al onderweg hoor. Maar de bestuiving bij aubergines gaat wel iets moeizamer dan bij tomaten.

Heb hier wel heel wat hommels die meehelpen met de bestuiving (hommelnest vlakbij). Door deze aan te trekken in je tuin zal het allemaal wat vlotter gaan

Denk dus inderdaad dat je voorlopig wat zal moeten assisteren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...