Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Beste tijd aardbei Juni dragers verplanten


citroen

Aanbevolen berichten

Zoals Angela zegt: Misschien alleen zinvol om nog vrij jonge planten (van uitlopers van verleden jaar) te verplanten, die nog nauwelijks of niet gedragen hebben. Anders beter met nieuwe afleggers beginnen. Ik ken mensen die jaarlijks alleen met nieuwe uitlopers werken en planten elk jaar wegdoen en - dankzij veel gerichte bemesting - goede resultaten hebben. Zelf kies ik voor een 3 jaar cyclus en een meer natuurlijke groeiwijze met minder opfok-bemesting (en heb ook prima oogst Afleggers die in augustus al goed ontwikkeld zijn plant ik dan uit. Het jaar er op (jaar 1) geven ze nog minder maar vrij grote vruchten. Het jaar (jaar 2) erna is meestal het beste: Veel vruchten: aanvankelijk grote, later nog behoorlijk wat kleinere. Jaar 3 wordt de totale opbrengst weer iets minder...weliswaar de meeste bloei en vruchten, maar de vruchten blijven wat kleiner. Jaarlijks vervang ik ca. 1/3 deel van mijn planten....na jaar 3 ruim ik ze zeker op.

 

Over loof verwijderen lopen meningen wat uiteen. Zelf maak ik een "kuis" nadat ze gedragen hebben. De slechte/lelijke/aangetaste bladeren haal ik weg. Wat er nog mooi uitziet laat ik zitten (met als redenering dat het bijdraagt aan een goede ontwikkeling voor de komende jaren). Eind herfst doe ik dat nog eens en snoei ik soms wat extra bij.

 

Ik denk dat je je werkwijze ook wat moet aanpassen aan het specifieke ras en haar groeikenmerken. Sommige rassen groeien erg gedrongen en bossig. Dan kan wat opschonen helpen, zeker bij een vochtige zomer, om de planten gezond te houden tegen schimmels e.d.

Er zijn ook rassen die veel opener en luchtiger groeien uit zichzelf....dan is het jammer om de eigen groeikracht (bladgroen) van de plant niet optimaal te gebruiken voor een gezonde en goede ontwikkeling. Aardbeienteelt is een van de meest vervuilende w.b. bespuiting en chemische middelen en dat krijg je toch op een of andere manier weer op je bordje. Vaak komen de teelt-aanwijzingen en tips in boeken en op websites uit deze praktijk (ook dat advies om alles, soms 2x per jaar, geheel terug te snoeien en dan door veel kunstmest de planten weer op te fokken) Toch merk ik dat juist aardbeien zich uitstekend op een milieuvriendelijke manier laten telen...zonder kunstmest en bespuitingen...en dat een grote oogst van gezonde en zeker niet minder lekkere vruchten echt niet zo moeilijk te verkrijgen is.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Weknow en Angela

Het aardbeiveldje was pas 1 jaar oud ,en meer dan de helft van de planten er op heb ik moeten wegdoen (door welke reden dan ook )

Daarom wou ik op een nieuw veldje , de goede overgebleven juni dragers planten overplanten

De enkele uitlopers die ik er van heb zijn goed geworteld ,die kunnen dus al zeker op het nieuw veldje

maar kan ik de goede 1 jarige plantjes ook nu verplanten ?

Dat was mijn vraag feitelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...