Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verbeteren van de grond ter voorbereiding aanleg moestuinen


Corinne

Aanbevolen berichten

Wie kan mij meer vertellen over het voorbereiden van de grond voor moestuinen. Ik ga wonen in een project Geworteld Wonen in Rijswijk.

Wij hebben straks 8000 m2 die wij deels gaan inrichten als moestuin. De grond wordt nu afgeleverd als goed zijnde voor aanleg tuin, maar dit is nog niet geschikt om te moestuinieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er op dit moment iets van begroeing in die tuin ? Gazon ? onkruiden etc ?

In dat geval zou ik wat mest verdelen over de grond , afdekken met karton en daarop een laagje compost. Dan kan je ik perfecte grond starten volgend voorjaar denk ik.

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tal van opties. Tal van mogelijkheden, tal van kansen.

 

Dat wil je niet horen, want je wil een antwoord Maar het is een zéér veelomvattende vraag he ? Wat bedoel je bv met een 'zand' vlakte ? Grond ? Duinzand ? Gewoon ophooggrond ( vaak uit de rivieren ) ?

Probeer daar eens achter te komen, wélke grond nu je uitgangspunt is.

 

Velen stelden een dergelijke vraag vóór jou. En op zich ben je hier aan het goede adres, want bij velen is er ook uitgebreid antwoord gegeven. Probeer ook eens de zoekfunctie rechtsboven. Paar begrippen invullen, bv : nieuwe moestuin op grasveld. Moestuin beginnen op nieuwe grond etc etc. Er zijn tal van topic over, soms al wat ouder, soms recente.

 

Verder is het nogal van belang wélk type moestuinier je denkt te gaan worden. Een gewone gemiddelde, gezonde grond, zo mogelijk biologisch. Of hang je een bepaalde richting aan die je graag gaat inzetten ? Perma-tuinieren etc etc. Allemaal topics over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al een paar keer gelezen dat je bij nieuwe grond (en eigenlijk om de x aantal jaar) beter een bodemonderzoek laat doen. In België kan dat in bij enkele erkende labos, ik veronderstel dat er in Nederland een gelijkaardig alternatief bestaat. Het voordeel dat je dan hebt is dat je een persoonlijk advies krijgt welke stoffen er te weinig/te veel in je grond zitten en hoe je dit best in orde brengt. Dit kan immers zeer sterk variëren per ondergrond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit me aan bij BIT.

 

Maar, bodemonderzoek?

Van mij mag je maar als je de natuur kent, ontwikkeling en indicatoren, dan is bodemonderzoek voor een moestuin mijns inziens niet nodig.

Ik zie daar alleen het nut van in als je vermoed dat je te maken hebt met vervuiling van vet verwijderaars, zware metalen e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Probeer wat meer onderzoek te doen naar de bodem:

- Is er veel bodemleven aanwezig? Schimmels, insecten, wormen etc.

- Hoe ruikt de aarde? Bedorven of een geur als in het bos?

- Stroomt het water er direct door heen of houdt het water vast?

 

Afhankelijk van de antwoorden op deze vragen moet je meer organische materialen of compost toevoegen. Wellicht ook nog een bodemverbeteraar voor de structuur.

Alles over het kweken van je eigen biologische kruiden en kiemgroenten in een pot of in de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...