Ga naar inhoud

Orchidee scheuten verwijderen en planten in nieuwe grond?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste lezers,

Heb begin dit jaar een mooie Orchidee (Dendrobium Nobile 'White') gekocht op de jaarlijkse plantenmarkt.

Na enkele weken gebloeid te hebben, zijn alle bloemen nu wel, alleen is hij volop schuiten aan het maken, waar dus nieuwe bloemen aan zullen komen.

Maar is het ook mogelijk om de schuiten te verwijderen en in nieuwe potgrond/kokosgrond te plaatsen? Hoe kan ik dat dan het beste doen, aangezien ik het nu niet echt mooi vind met al die wildigere wortels.

20151001120159173321443694492.jpg

20151001120152152631443694456.jpg

Geplaatst:

op de onderste foto zie ik duidelijk wortels aan een jonge scheut zitten .

Het is altijd het proberen waard , de oude plant groeit er wel om door,

en mocht de kleine scheut niet aanslaan, dan heb je altijd nog de oude en evt een tweede kans .

Wie niet waagt wie niet wint .....en het is een geweldig moment als blijkt dat het kleine stekje wel aanslaat .

Geplaatst:

Volgens video's zou ik hem eerst nat moeten maken zodat de wortels minder snel breekt en dan zou ik hem los kunnen maken en dan oppotten, alleen niet in normale potgrond.

Hoop dat er mensen zijn die er ervaring mee hebben.

Anders inderdaad gewoon uitproberen.. Maar vind zonde als ie gelijk dood gaat

Geplaatst:

Ik meen gelezen te hebben dat orchideeën in symbiose groeien met een bodemschimmel. Misschien moet je wat van de grond/substraat van de oude plant meegeven aan de jonge zodat deze schimmel ook in de nieuwe pot zit.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...