Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stekken nemen Peperplant

akroma

Aanbevolen berichten

Ik kreeg het advies om stekken te nemen van mijn huidige peperplanten. Ik heb echter geen idee wat dit inhoud en zoeken met de zoekfunctie op het forum leverde niets op. Dus wat houd dit precies in en hoe doe ik het? En als bijvraag waarom doen we het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nu nemen van stekken van een peper / paprikaplant, of bijvoorbeeld ook de Meloenpeer, doet men vooral om een plant die nu aan het eind van het seizoen komt door de winter heen te helpen. De grote plant is vaak al wat oud, ook groot en dan kan het handig zijn wél een stek de winter door te helpen en niet de plant zélf. Verder kan je het ook zien als een vorm van vermeerderen natuurlijk. Het vermeerderen van een soortje wat jou bevallen is dit afgelopen seizoen.

Er zijn nog wel meer redenen te verzinnen hoor.

Hoe doe je dat.

Om te beginnen is het handig te weten dat dit soort planten lekker makkelijk stekken. Ze wortelen vrij makkelijk.

Ik heb geen foto's bij de hand, maar er is een topic aanwezig met beeldend materiaal over het stekken van de Meloenpeer 'Pepino'. Daar ook even kijken dus: meloenpeer-pepino-t18908.html

Je neemt een jong deel van de peperplant. Een topdeel uit de struik bv, of een zijtak. Deel zal ongeveer 12-15 cm lang moeten zijn, mag ook wat meer zijn hoor. De grootste bladeren haal je weg en de overgebleven bladeren halveer je door ze gewoon met een scherpe schone schaar deels af te knippen. De top kan je in stand houden, maar kun je ook wegnijpen als de top heel slap groen is.

Het takje met blad of gehalveerd blad steek je in zeer doorlatende aarde. Ik neem er zelf stekgrond voor. Stekgrond is potgrond met grof zand vermengd.

de stek steek je in die grond in een niet te groot potje. Je zorgt dat de blaadjes van de stek de aarde niet raken, eigenlijk verder niets raken.

Je hebt nu dus een potje met je stek. Je laat het potje wat water zuigen van onderaf. Niet té nat. Niet te droog laten.

Plastic, doorzichtig zakje over het hele potje. Liefst zo, dat de bladeren het zakje niet raakt. Wegzetten op zeer lichte plek, maar NIET in de zon. Watre geven hoeft niet op deze manier. Wel moet je in de gaten houden dat de binnekant van het zakje niet té nat wordt van de condens. Anders even luchten, zakje omdraaien bv.

Na 2 weken is de stek geworteld. Niet te koud laten staan. Voor een noordraam binnen is prima.

Neem je niet een te grote pot, dan zie je de worteltjes van de stek verschijnen onder het potje door de gaatjes. Zie je dat , dan kun je de stek oppotten in een groter potje in goede potgrond. Niet mesten.

Daarin kun je de stek overwinteren op een koele, vooral lichte plek. Aan de droge kant houden dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koel in de winter wil zeggen : liefst tussen +5gr. en +14gr. Komt allemaal niet zó nauw hoor. Geen vorst in ieder geval, maar ook de gewone huiskamer temperatuur is eigenlijk te hoog.

Temperatuur is voor de plant 1 van de prikkels waar een plant op reageert kwa groei. Hogere temperatuur wil zeggen : ik wil groeien. Maar dat wil je niet, want in de winter is het gewoon te donker ( te weinig licht : zie ook dit topic : licht-lichtbehoefte-t12172.html )

Zet je ze te warm willen de planten dus groeien, maar je kan ze geen licht bieden ( tenzij met groeilampen enz. ) want de daglengte geeft aan dat het winter is. Dus je geeft bij te hoge temperaturen dus tegenstrijdige signalen aan de plant. Dat maakt een zwakke ziekelijke plant die snel zal gaan staan kwarren en luis krijgt, ziek wordt etc.

Ik overwinter zulke stekken dus heel licht en zonder veel water geven, vrij droog houden ( niet uitdrogen ) ( water geven is ook een groeiprikkel ) en koel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...