Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

M.M. in kas

Recommended Posts

Aangezien ik weinig tijd heb en de tuin deze zomer op de schop moet heb ik 3 vierkante meter bakken in de kas gezet.

Bovendien heb ik dan geen last van vliegende en huppelende mee-eters.

Zijn er meer mensen die op deze manier hun groente kweken. Graag zou ik ervaringen en tips uitwisselen.

Welkom Gisa,

De meeste groente zijn niet geschikt om in de zomer te telen in een warme kas. De vaak (te) hoge temperaturen zorgen er voor dat de groente niet optimaal groeien en snel doorschieten (zaad vormen), denk bijvoorbeeld aan sla. Het is ook de vraag of je geen last hebt van plaagdieren / ziektes. Bladluis, rupsen en slakken weten helaas hun weg wel te vinden naar/in de kas. Het hermetisch afsluiten van je kas is een slecht idee. Hou ook rekening dat als het mooi weer is de temperatuur in de kas hoog kan zijn en je dus veel of vaker water moet geven.

Groenten als paprika, tomaat, komkommer, etc doen het natuurlijk wel prima in de kas.

In het najaar en het voorjaar kan je de kas wel optimaal benutten doordat je het groeiseizoen kunt verlengen en/of eerder kunt zaaien.

Dank voor je reactie.

Hopelijk reageren er nog mensen met ervaring met groente verbouwen in de kas gedurende de zomer.

Misschien kunnen die mij vertellen welke soorten/rassen ik wel of niet kan gebruiken.

De planten staan in het speciale M.M.mengsel dat goed vocht vasthoudt.

Voor de sla ben ik op zoek naar een stukje buiten de kas.

Eigenlijk het hele traditionele assortiment.

Ik heb al van alles gezaaid, div.soorten sla, snijbiet. bieten, slabonen en suikererwten enz.

Ik vroeg me af of er bepaalde rassen zijn die beter bestand zijn tegen de hitte dan andere.

Ik heb paprika-, tomaten-, komkommer- en courgetteplanten gekocht en die staan er prima bij.

Paprika-, tomaten-, komkommer- en courgetteplanten kunnen prima in de kas, maar die hebben, zeker in de kas, dagelijks water nodig.

Er zijn wel rassen die speciaal geselecteerd zijn op de eigenschappen dat ze minder snel doorschieten in de zomer, maar vaak zijn ze dan nog niet geschikt om in de extra warmte van een kas geteeld te worden. In principe horen ze in de zomer gewoon buiten te staan. Nu ben ik altijd wel van mening dat je dingen gewoon moet proberen maar in deze moet je er dus rekening mee houden dat het kan mislukken. Als ook de tuin op de schop moet heb je natuurlijk ook weinig keus. Van kropsla ken ik twee rassen die in de zomer minder snel doorschieten (Matilda, seven wonders, ...) voor de andere groente zal je even moeten kijken bij de diverse zaadhandels.