Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Compostbak wordt niet warm


JdS

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb mije composthoop opgebouwd en vervolgens veel geduld. Ik dacht dat ik het goed deed:

- groen en bruin materiaal

- vaak omzetten

- met open bovenkant en met compostdoek

- in voorjaar, zomer en najaar

- veel wormen aanwezig en compost wordt steeds fijner/egaler

 

Enige wat er niet gebeurt is dat de stapel warm wordt. Ik weet dan ook niet zeker of ik een echt composteringsproces is.

 

Iemand enig idee wat ik anders kan doen?

 

Alvast bedankt,

Jds

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder naar binnen wordt het heus wel warm hoor.

Maar niet zo warm dat de beessies er aan dood gaan, dat wil je immers niet.

Ik heb wel eens boven mijn composthoop op een koude winterdag een zuil van kleine vliegjes gezien die net dat beetje warmte pakten om nog even buiten te spelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Warmte is voor een "echte" compostering niet nodig. Als je die kunt krijgen is dat wel fijn omdat deel van het evt. onkruidzaad en bepaalde verkeerde schimmels erdoor gedood worden. Voor de rest geeft een langzame omzetting (samen met wat jij doet) ook een goede compost.

 

Zo te lezen aan je verslag is de compostering al redelijk op gang en gevorderd. Warmte kun je vooral in de eerste dagen verwachten dat je de hoop opzette. Daarvoor moet er ook voldoende (maar niet te veel!) vocht zijn en de hoop moet een behoorlijk volume hebben. Het zijn vooral de actieve bacteriën in het groene deel, die een - vrij korte - warmtetoename veroorzaken....na enkele dagen zal de temperatuur alweer gaan dalen (meteen daarna nog eens omzetten, kan een 2e mindere temperatuurverhoging geven).

 

Hogere temperaturen dan een graad of 60 zijn ongewenst...dan ontstaat er schroeien...tegen verbranding aan.

 

Waaraan het dus zou kunnen liggen:

- te kleine hoop of zeer geleidelijk gemaakt waardoor geen massa die makkelijk warm wordt?

- te droog? (Ook te nat of te veel grond of te grote luchtgaten door zeer grof materiaal houden opwarming tegen)

- Relatief weinig vers groen materiaal?

- Je hebt het gemist....?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat weknow zegt

ik kan je een compostthermometer aanraden met een steel van 40 cm , is leuk om te zien

en verder vaak omzetten en wat kippen of verse paardenmest erbij doen, dan gaat de temp algauw naar een graad of 60 en ben je een hoop narigheid kwijt (in de binnenkant dan hè...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik doe alles in de compost en hou wel van een beetje schoffelen

 

Zit er ook niet heel erg mee.

 

Bedjes tamelijk onkruidvrij houden met schoffel of klein handhakje is leuke routine en ik doe regelmatig een rondje ook om bovenaan grond even net los te maken.

 

Omdat ik mest van elders haal als aanvulling op wat ik zelf heb aan compost-ingrediënten, zit er altijd wel wat in. Paarden, ezels, schapen, ganzen, konijnen en kippen die los lopen eten ook planten met zaad. Gelukkig gebruikt de zorgboerderij waar ik het haal ook veel stro e.d.

 

Wat uit (vooral de gewone) eigen tuin duidelijk zaad kan bevatten gaat meest in een scharrelhoop in de kippenren. Die zijn heel effectief op alles wat kiemt en af en toe is het kippenfeest...ga ik er eens met de spitvork te keer.

 

Maar soms is er ook een verrassing. De phacelia-groenbemester is vorige winter niet bevroren en in april gaan bloeien. Ik had hem lang laten staan en toen alsnog in de compost gedaan. De onlangs uitgestrooide compost is meteen rijkelijk voorzien van groenbemesting op de bedjes waar ik er zelf nog geen gezaaid had.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

phacelia lijkt me juist ideaal wanneer dat zichzelf uitzaait. maar bij bijvoorbeeld rucola vond ik het wat minder geslaagd.

 

ik heb hier maar een klein tuintje en weinig onkruid. kleine moeite om de enkele planten die in zaad zijn geschoten niet in de compostbak te gooien. gevolg is dan ook weer dat er via het compost weinig zaden op de tuin wordt gebracht -> weinig ongewenste planten -> en zo gaat het cirkeltje rond.

 

dat werkt misschien alleen met een kleine tuin, maar degene met een grote tuin hebben waarschijnlijk ook een grotere composthoop die warm genoeg kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...