Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat voor grond heb ik ?


Jeroen123

Aanbevolen berichten

Wij wonen in lelystad, in een relatief jong deel (ca 15jr oud)

de tuin is wel aardig ingericht maar men deed meer aan inrichten dan aan verzorging, de grond zal dan ook voornamelijk (geheel ?) bestaan uit de grond die tijdens de bouw gestort is

 

als met de spade een stuk proberen om te spitten zijn het vooral brokken die redelijk uit elkaar vallen

Nu ben ik onlangs in limburg geweest, als ik daar een spade in de grond stak was het lekkere losse grond (zelfs op een spade diep) vandaag in brabant idem, ook makkelijk doorschepbare grond, dat is zeker niet het geval in lelystad

 

Mijn vraag is nu: wat voor grond hebben wij en hoe ga ik die corrigeren om een goede balans te krijgen (bijv zand toevoegen ??)

 

Van de zomer hebben wij al ca 1,5 a 2 kuub compost toegevoegd en gisteren nog eens 2.5 kuub, ik weet niet op hoeveel meters dat is (waar de planten staan) zou ik nog even moeten opmeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke grond je hebt weet ik niet, maar...

 

Ik ben sinds vorig jaar gestopt met spitten en frezen ed.

In plaats daarvan ben ik beginnen mulchen. In het begin met een flinke laag stro en deze herfst ga ik er een flinke laag goede compost over doen en daarop een laag houtsnippers.

Na veel lezen over de ervaringen van anderen ben ik gewonnen voor deze aanpak.

Ik heb voorbije zomer in mijn moestuin de positieve resultaten al mogen ervaren van het stro.

 

In de natuur is er ook niemand die elk jaar gaat spitten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die stap gaan wij uiteindelijk misschien ook wel maken

maar onze tuin is ook siertuin (lees tuin om in te leven) en mag er dus ook wel een beetje leuk/verzorgd uitzien

maar mulchen of niet, als de basis niet goed is dan valt daar meer winst te behalen ?! vandaar dat ik probeer uit te vinden OF het zin heeft de bodem te verbeteren

 

In ieder geval is er nu een grote hoeveelheid compost gestort en dat herhalen we vanaf nu iig 2x per jaar, dan is dat in orde

Link naar reactie
Delen op andere sites

Compost + houtsnippers aanbrengen IS de bodem verbeteren.

 

De natuur is geduldig en heeft veel tijd.

Je mag met machines door de grond razen en honderden kilo's meststoffen aanbrengen, dat wil nog niet zeggen dat de grond dan "instant" verbeterd is...

Nieuwe inzichten leren ons dat er op en in de grond een gigantisch microleven bestaat dat in symbiose leeft met de planten die er gedijen.

Het verstoren van die laag doet meer kwaad dan goed.

 

Dus, samengevat: compost aanbrengen om je bodem te verbeteren en daarop houtsnippers aanbrengen om de bodem af te dekken (beschermen) en het ziet er zowel voor de moes- als de siertuin netjes uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat, samen met gebruiken en recyclen wat de tuin en het huishouden ook weer afgeven (compost, mulchen, blad en maaisel gebruiken) is echt genoeg...zeker voor een siertuin met wat fruit, kruiden en groenten. Hiermee doe je in principe alles voor een duurzame, vruchtbare en gezonde tuin en is voor zowel zand of zware klei of iets daartussen uitstekend.

 

Het kan zijn dat op den duur een bepaalde plant of bepaald stukje het nog beter doet met wat extra.....maar dat komt vanzelf wel. Je zult nu merken dat jaar na jaar je tuin beter wordt en bijna alles vanzelf goed groeit.

 

Nog even die bamboe. Er zijn meer soorten, met wel verschil in groeikracht en groeiwijze. Onderzoek dat in ieder geval even voordat je een probleem schept dat je niet wil. Ik heb bij sommige tuiniers grote ellende ermee gezien. Dus heel terecht dat Robo even waarschuwt!

Maar wat ik me eigenlijk bedacht is, dat bamboe als mooie aangeklede afscherming in mijn ogen niet zo voldoet. Om 2 redenen: Het geeft alleen een beschutting buiten de wintertijd (dan is het kaal en kun je wel door de stengels kijken, tenzij het meters dik staat) en vaak (bijna altijd) groeit het lang niet zo mooi, groen, fris als op plaatjes en in boekjes. Heb ik eigenlijk nog nooit een blijvend echt prachtige bamboe-aanplant gezien...altijd gaten, slechte en gele stukken, niet echt mooi fris-groen...zelfs niet in modeltuinen of zo! Mag ik je wat andere (makkelijkere, minder problematische en in mijn smaak ook mooiere) opties noemen uit het vuistje?

Als je het ook 's winters groen en mooi wilt, kijk eens naar bontbladige olijfwilg kijken (eleagnus) of de gewone (inlandse) groene hulst...... beetje stekelig, dat wel (laatste kan wel giftige bessen hebben....kleine kinderen...?)

Als wintergroen niet van belang is, zou ik denken aan rode beuk of (heel andere plant en nog veel sterker dan beuken) een haag van haagbeuk. Van die laatste verdort het blad in het najaar, maar het blijft aan de haag zitten tot het nieuwe blad verschijnt vanaf half april.

Er zijn nog veel andere opties afhankelijk van de ruimte en omstandigheden voor mooie afscheidingen! Iemand als Bit heeft hier heel veel ervaring mee en verstand van

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de infovolle posts

 

Een haagbeuk en/of beukenhaag is niet wat we zoeken, die staat er al en willen we weg hebben

De bamboe die we willen gaan planten hebben we al staan (4 grote pollen) deze gaan we in kleinere stukken hakken en dan in kweekbakken zetten (52 stuks hebben we er) om ze dan in het voorjaar/begin zomer te planten (mits dat er eerder een gegadigde komt voor de beukenhaag

 

Dit is het type bamboe dat we hebben http://www.palmaverde.nl/bamboe-fargesia-robusta-campbell.html

Fargesia Robusta Campbell één vd mooiste soorten (menen wij)

 

deze kan zonder wortel begrenzer maar dat gaan we niet doen....

 

We hebben de bamboe zelf uitgegraven en zag er erg mooi uit

 

Dank voor de tips als alternatieven maar deze bieden niet de uitstraling die bamboe wel heeft, aan de binnenzijde van de bedoelde bamboe haag (tuinzijde dus) is veel ruimte en willen we een plek creeren om lekker te vertoeven, de bamboe biedt dan wel een bepaalde uitstraling voor die plek

 

Dit heeft toch wel iets

beste_Fargesia-robusta-Campbell_groot.jpg

 

 

Ik waardeer alle tips en goede zorgen, maar de bamboe gaan we wel proberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag hebben mijn vrouw en ik het eea in de tuin gedaan en meteen maar even wat foto's gemaakt van de grond (wellicht zijn er experts die hier iets uit kunnen aflezen)

Nu weet ik uit vorige reacties dat we op de goede weg zitten dus maak ik me geen zorgen (meer) maar ach....nu was de kans daar om een paar plaatjes te maken

 

Dit is de plek waar de druiven komen te staan (6 stuks/soorten)

 

Hier stond eerst een klimop (over onkruid gesproken ) die helemaal verwijderd en uitgegraven

Na 2/3 spade zaten we al op zand, we hebben het uiteindelijk tot bijna 2 spades diep uitgegraven en terug gevuld met (zwarte) aarde gemengd met een flinke dosis compost (half om half)

 

2015112212001043301448224207.jpg

 

2015112213162319081448224060.jpg

 

2015112213181668541448224040.jpg

 

2015112213182893401448224067.jpg

 

2015112215291282621448224292.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...