Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Snoeihout bessen composteren of niet?

RobO

Aanbevolen berichten

we hebben hier elk jaar wat snoeihout van bessen, vnlk eenjarige takjes, die we fijnknippen en in de compost mengen

mi geeft dat wat lucht/structuur

nu zei een medetuinder van de week dat bessentakjes absoluut niet inde compost mochten....

een hoax of echt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als iemand zo iets roept, dan hoor ik graag de redenen. Daarmee kan ik zelf redelijk goed bepalen wat ik wel of niet zou doen. Er wordt wat onzin geroepen links en rechts, in boeken en op het internet.

Bij mij gaan ze in de compost. Zie vooralsnog geen goede reden waarom niet en vooral veel redenen waarom wel.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ik had altijd begrepen dat de bessenglasvlinder juist eerst verschijnt ná het snoeien van de bessen. de eitjes afgezet worden op de snoeiwond en de larve zich een weg maant on de tak door het merg. Dat de wond de vlinder aantrekt dus.

Maar goed, whatever. Er zullen zeker met het op de composthoop gaan van het snoeisel ook insecten-eitjes mee de composthoop in gaan. So what ? Die compost komt tussen de groenten terecht of ergens anders. De vogels weten er wel weer raad mee. Ik zou er toch niet aan moeten denken dat je bij elk takje en onkruidje zou moeten nagaan of er wellicht iets schadelijks in de composthoop verdwijnt. ( op knolvoet en aardappelziekte na dan )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...