Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik kan via iemand gratis paardenmest krijgen met vlaslemen. Nu is mijn vraag hoe verwerk ik dit het best. Momenteel staat er niets in mijn moestuin. Zou dit goed zijn om dit rechtstreeks in de grond te verwerken of is dit veel te sterk? En is dit wel een goede periode om dat te doen?

Bedankt!

Geplaatst:

Wat bedoel je met "vlaslemen"? Is dat vlas-stro? Dat is een goede toevoeging voor een evenwichtigere vertering.

Mijn advies hierna is gebaseerd op een ecologisch-verstandige aanpak + opbouw van een gezonde bodem die langdurig voedzaam is voor al je gewassen. (Een lading mest direct op je tuin zal ik daarom nooit adviseren.....er gaat veel verloren met milieuschade en de bijdrage aan een gezonde tuin van de meststoffen is minder efficiënt en maar vrij kort + risico van overbemesting voor diverse gewassen zoals je zelf al aangeeft)

Ik adviseer je om de paardenmest voor gebruik eerst te laten composteren. Het resultaat is een langzaam-werkende en langdurige bemesting en bijdrage aan opbouw van gezonde bodem. Dat kan op 2 manieren:

- Omdat er waarschijnlijk al veel stro inzit, kan dat in een vat of afgedekt onder een zeil (mits voldoende vochtig en luchtig) totdat de mest er uit ziet als rulle zwarte grond.

- Zelf geef ik er de voorkeur aan om het echt mee te composteren, dus te mengen met ander composteerbaar materiaal, op een hoop of in een bak of in vaten. Reden is vooral dat de variatie in materialen het proces bevordert en het resultaat wat minder eenzijdig is.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Het blijkt er zo uit te zien op het zoekertje. Waarschijnlijk is het te laat om nu nog verse mest te gebruiken.

http://www.2dehands.be/landbouw-tuinbouw/tuinbouw/meststoffen/gratis-biologisch-paardenmest-vlaslemen-226712775.html

Is misschien beter om gedroogde paardenmest-koemest te gebruiken dat je in zak kunt kopen?

http://www.eurotuin.be/nl/bodemverbeteraars/bodemverbeteraar-gedroogde-paardenmest-20-kg-2-kg/details

Alvast bedankt

Geplaatst:
Het blijkt er zo uit te zien op het zoekertje. Waarschijnlijk is het te laat om nu nog verse mest te gebruiken.

http://www.2dehands.be/landbouw-tuinbou ... 12775.html

Is misschien beter om gedroogde paardenmest-koemest te gebruiken dat je in zak kunt kopen?

http://www.eurotuin.be/nl/bodemverbeter ... kg/details

Waarom geld betalen voor iets in een zak als je mooi echt spul gratis kan krijgen?

Wat weknow zegt, gooi die mest door je composthoop met een boel andere dingen en je hebt over een paar maanden een berg prima compost. Maar je moet je niet blind staren op mest als grondverbeteraar (die indruk krijg ik een beetje, sorry als ik me vergis).

Ik weet niet of er echt iets mis is met je bodem en wat dat dan is, maar mijn ervaring is dat bedekken met nat karton, een laag (liefst eigen maar anders gekochte) compost en dan een laag stro of bladeren eroverheen wonderen doet voor je grond. Het zal nog niet allemaal verteerd zijn als je straks gaat planten of zaaien, maar je kan er makkelijk geultjes of gaten in maken en daarin planten/zaaien. En geleidelijk komt er alsmaar meer leven in je bodem en krijgen je planten steeds meer voeding, op een makkelijke en natuurlijke manier. Denk ik.

Geplaatst:

Die eerste advertentie is inderdaad tamelijk verse mest als ik naar de foto kijk.

De advertentie voor gedroogde paardenmest is een product dat ik zou vergelijken met gedroogde koemest of (ook algemeen verkrijgbaar in België, waar ik dit soms kocht) een mengsel van gedroogde koe/paard en kippenmest, maar dan ook nog biologisch. Kenmerkend voor al die "gedroogde" mest soorten is dat het vrij lichte mest is die bovendien langzaam werkt. (Lees dit als: als hoofdbemesting heb je veel nodig of is het onvoldoende voor de meer veel-vragende gewassen, maar het kan een goede aanvulling zijn en je kunt er geen kwaad mee doen (overbemesting of verbranding) en het voegt ook organisch materiaal toe aan de bodem wat gunstig is.

Toch zou ik voor die verse paardenmest kiezen. Niet alleen omdat ze gratis is, maar ook vanuit een soort kringloop gedachte: Bij jou in de buurt heeft een bio-boer dit over en jij gebruikt het weer nuttig in je tuin. Dat lijkt me een milieubewustere werkwijze dan het proces van eerst verdrogen, vermalen (kost energie!) en dan weer via groot- en tussenhandel verkopen.

Maar die paardenmest zou ik liever niet zo direct gebruiken. Ik zou ze mengen op de composthoop en daar eerst mee laten composteren ofwel zou ik ze (Goed afgedekt vanwege uitstoot en uitspoeling) opslaan en eerst "rijp" laten worden gedurende een half jaar tot een jaar en dan, als een soort wat voedzamere compost op dezelfde manier als compost gebruiken. Ik denk dat dit het meest milieubewust (ekologisch) is en ik kies ook voor de werkwijze om niet te spitten en een vruchtbare/gezonde bodem op te bouwen middels het jaarlijks toedienen van een laag compost. Het effect hiervan is dat de voeding van gewassen niet in de eerste plaats gebeurt door de mest die ik geef, maar vooral door het bodemleven dat leeft van de voedingsstoffen die in stabiele (niet wegspoelende) verbindingen in de bodem zijn opgeslagen. Het grote voordeel hiervan is, buiten het ecologische aspect, dat het bodemleven de gezondheid van gewassen sterk bevordert + een grote bijdrage aan de structuur van de bodem (kan veel water verwerken, slaat niet dicht, blijft zuurstof bevatten, maar kan ook veel vocht opslaan).

Geplaatst:

Door allerlei factoren heb ik het een beetje uitgesteld dus zit ik wel met een probleempje hoe ik het dan best zou bemesten voor het komende seizoen. Heb echte zandgrond dus denk dat bemesting wel nodig zal zijn naast compost of niet?

Zal al sowieso die paardenmest gaan halen en laten drogen voor het jaar erop

Geplaatst:

@ Cedric

Ik ga er even van uit dat het grond is waar de afgelopen jaren nog niet veel gemest is...? (Anders is dit advies te veel en moet je het wat aanpassen).

1. Ligt er aan hoeveel compost je opbrengt. Een eerste laag dit jaar van een 5 a 6 cm. zou voldoende moeten zijn voor een directe bemesting tijdens het seizoen. Voor kolen of prei e.d. zou je steeds een handje of 2 per plant bij kunnen geven van die paardenmest. (Of gekochte gedroogde mest)

De volgende 3 a 5 jaar gemiddeld een laagje van ongeveer 3 cm. (veelvragende gewassen meer, weinigvragende minder...gebruik wisselteelt met "oude kracht" )

Jaren er na zou 1 cm. compost gemiddeld voldoende moeten zijn omdat zich een humus-voorraad heeft opgebouwd, die via bodemleven je planten gaat voeden.

Het eerste jaar kun je toch al behoorlijke oogsten verwachten, maar nog niet (alles) optimaal. Dat verbetert snel na enkele jaren.

2. Je moet de paardenmest niet laten drogen! Je moet ze laten verteren...de afgedekte hoop dus wel vochtig houden,( niet kletsnat) anders kan de mest niet rijpen en verteren. Omdat er - ook op de foto te zien - een redelijk deel vlasstro is bijgemengd is alles aanwezig om een goede omzetting naar compost te krijgen ermee....maar zonder lucht en vocht gaat dat niet.

Geplaatst:

Inderdaad vorig jaar is er niet veel gemest geweest, had wel mijn eigen brandnetelgier gemaakt, soms organische korrels gesmeten dus volgens mij niet genoeg.

Dus u bedoelt met directe bemesting, de mest nu ophalen en in maart erin werken?

Vorig jaar ook een compostbak begonnen, maar nog een te weinige hoeveelheid. Via kennissen gehoord dat je ook via Imog aan compost kunt geraken €3 voor 40l. Natuurlijk weet je niet wat er allemaal in de compost zit... daar stel ik mij dan wel vragen bij. (bv tomatenplanten die de tomatenplaag gehad hebben, misschien mee gecomposteerd...) Of moet ik mij daar geen zorgen in maken?

http://www.imog.be/diensten-en-educatie/voor-gezinnen/compostverkoop/

Geplaatst:

Die vlaco groencompost zoals op de link is 100% veilig. Kun je gewoon gebruiken. Misschien leveren ze ook met bulk-hoeveelheid en goedkoper...? (Vraag eens rond!!) In Nederland en ik denk ook in Vlaanderen is ze vaak ook gratis te verkrijgen. In vele gemeenten in Vlaanderen zijn er speciale compostmeesters die dit regelen en je ook van goed advies kunnen voorzien. Je gemeente of Vlaco moet je hierover meer kunnen vertellen.

De paardenmest zou ik alleen heel plaatselijk gebruiken als aanvulling bij gewassen die wat extra nodig hebben. Een soort reserve dus. Pas op, want vers is ie erg sterk en kan ze schade doen aan jonge planten. Ook is het gebruik van die verse mest minder milieubewust, omdat een aanzienlijk deel van de voedingstoffen kan uitspoelen (fosfaat, nitraten) of aan de lucht wordt afgegeven als ammoniak. Een beetje op de grond of heel lichtjes inwerken in bovenste paar centimeter. Niet gaan onderwerken!! (Ook compost niet trouwens!!)

Maar nogmaals: Als je die paardenmest met voldoende vocht en lucht en afgedekt laat verteren gedurende 1/2 a 1 jaar, totdat ze rijp is (er uit ziet als zwarte aarde, dan is ie rijp) krijg je een veel beter product, dat je op dezelfde manier als compost kunt gebruiken. Alleen is de bemestende waarde wat groter. De beste manier vind ik zelf om de paardenmest met vlasstro samen met ander composteerbaar spul op een composthoop of in een compostbak/vat te laten verteren = rijpen. Het eindresultaat is dan de meest perfecte en veilige voeding voor je tuin en je bent dan ook behoorlijk milieubewust bezig.

Geplaatst:

Ik doe de mest in een ton water er bij en laten gisten en af en toe roeren en dan met de gieter verspreiden en de resten in het najaar uitstrooien

De voordelen er van zijn mest komt dieper en word meteen opgenomen en geen kans op overbemesting of schade aan de plantenwortels.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...