Ga naar inhoud

Wie zit zich te verlekkerren aan deze perzikboom?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Volgens mij een slijmzwam, genaamd Enteridium lycoperdon = boomkussen = zilveren boompuist.

Leeft op dood hout, dus ik zou me zorgen maken.

Maar ik hoop voor jou dat ik me vergis

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

oef.... Ik zou die man helpen door nog wat enten te halen van die boom, maar je kan wel eens gelijk hebben. Waar ik ook takken afhaalde het hout zag er van binnen dood uit. Er was dus al enorme twijfel bij mij. Toch dank voorje uitleg...

[*]

Geplaatst:

Hmm, dit is boomgaardvuurzwam oftewel Phellinus tuberosus. Het is niet zozeer een schimmel die je boom verzwakt, maar een schimmel die voorkomt op verzwakte bomen, vaak op Prunus sp, zoals dus ook perzik. Via snoeiwonden of afstervende takken/takjes komt de schimmel de boom binnen en tast de boel aan. Takken waarop de schimmel zit, zijn niet meer te genezen en zullen vroeg of laat afsterven of afbreken. Als deze dus ook op de hoofdstam zitten, ziet het er niet goed uit. Maar als ze alleen op sommige takken zitten, kun je deze takken verwijderen. Of gewoon afwachten tot de tak afsterft en dan verwijderen. Dit heeft geen invloed op of andere takken nu wel of niet aangetast worden. Ik bedoel, als je aangetaste takken nu weghaalt is dat geen garantie, zeker niet, dat de andere takken niet aangetast worden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...