Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb paar kuub gemeentecompost gekregen . Van een tuinder die teveel had.. nu vroeg ik me af of de wormen de compost verder gaan verteren. .

Geplaatst:

Gemeentecompost ( = waarschijnlijk "groencompost" maar zou ook nog GFT-compost kunnen zijn....die laatste is minder geschikt voor een ecologische moestuin en mag in een biologische tuin niet worden gebruikt omdat de keuringseisen naar zware metalen niet streng genoeg zijn en er ook veel ongunstige zouten in kunnen zitten) is klaar. Rijp.

Je zult merken dat deze compost aanvankelijk biologisch dood is (gedroogd, warm gemaakt)....er zitten geen micro-organismen en ander bodemleven in en ook de vochthuishouding moet nog op gang komen (vocht wordt aanvankelijk niet opgenomen, loopt erlangs)

Als je dit op/in de tuin brengt zal het enkele maanden duren voordat het bodemleven er echt actief in gaat worden (wat afhankelijk van weer en omstandigheden). Het bodemleven dat al in je tuin is zal dan ook deze compost als voeding gaan gebruiken.

Andere soorten regenwormen in je tuin zullen, naast allerlei andere bodemorganismen, dit organisch materiaal zeker wel vinden en verder verwerken op den duur. Compostwormen zullen er niet meer in komen. Die zijn alleen actief bij het omzetten naar compost van organisch materiaal dat nog aan het verteren is.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

Dus al die gesjouw met de compost is dus niet voor niks geweest.

Geplaatst:

waarom is alles voor niets geweest? je hebt nu toch prima compost liggen wat je op de tuin kan gebruiken?

wat ik me meer afvraag. waar komt de vraag vandaan of wormen compost lusten?

zoals weknow al zegt is compost het eindproduct van de wormen. waarom wil je dat wormen compost verder gaan verteren? de vertering is toch al klaar?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik bedoel niet voor niets geweest..

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic