Geplaatst: 10 februari 20169 j Hallo, (Ik moet nog een voorstel topic maken, doe ik zodra ik foto's heb). Voor mijn nieuwe volkstuintje moet ik zaden gaan aanschaffen, maar... ik wil wel zaden hebben zonder "gewasbeschermingsmiddelen" , schimmeldoders en in elk geval zonder dat ze in de neonicotinoiden gedompeld zijn. Ik zou het liefst zaden halen bij mijn lokale dieren/tuinwinkel. Hij heeft zaden van Horti Tops, maar hoe ik ook zoek online, ik kan niet vinden door wie ze "gemaakt" worden, en waar ik dus kan vragen of ze schoon zijn. Toch maar bij De Bolster bestellen, dan?Hoe gaan jullie daar mee om? The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
Geplaatst: 10 februari 20169 j Ik denk dat je er van uit kunt gaan dat biologische zaden niet behandeld zijn. Deze middelen zijn verboden voor een bio-certificaat. En verder eigen kweek zaden natuurlijk. Van alle andere zaden weet je het niet. Ga er maar van uit dat alles dat komt van de grotere spelers (een web van bedrijven grotendeels, die uiteindelijk allemaal verbonden zijn) meestal wel behandeld zijn. Overigens is ook een deel van "bio" wel in handen van de grote jongens. Een recent topic met adressen voor bio zaadgoed:https://www.moestuinforum.nl/waar-kopen-jullie-je-biologische-zaden-online-t19539.html In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 10 februari 20169 j Ik weet van tomaten- en peperzaden dat het heel gangbaar is om ze voor het drogen te spoelen met een lichte chlooroplossing. Ikzelf doe het niet, ook om de doodsimpele reden dat als je de zaden de tijd geeft om echt goed te drogen ze net goed bewaren, maar vooral omdat het gewoon onnodig gebruik van chemische "meuk" is. Ik heb wel eens pompoenzaden gekregen in een ruil die waren ingespoten met een metallic blauw goedje. Heb er nooit de voordelen van gevonden. Ze kiemden niet sneller, bewaarden niet beter. Ik denk dat het een beetje een grijs gebied is. Er staat eigenlijk nooit iets over op de zakjes en websites. Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 11 februari 20169 j Auteur Dank voor jullie reacties.@weknow: tsja, er is ook nog verschil in "biologisch-heid" tussen de kleine en de grote spelers, dat is bij voeding ook zo... Dank voor het lijstje, ik was het al tegengekomen. Ben van oudsher fan van De Bolster, dus ik denk dat ik daar maar naartoe ga.@Bubbels: Metallic blauw? Pfff... "Pesticide Free Zone", hartstikke goed, dat is het soort informatie dat ik zou willen zien! Helaas heb ik voorlopig geen tomaten in mijn plannen, maar als ik tomatenplannen krijg ben je de eerste die ik bezoek . The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.