RobO Geplaatst: 21 februari 2016 Geplaatst: 21 februari 2016 wij hebben hier nu voor de tweede keer een mooi jong appelboompje verloren door kanker rond het stammetje, binnen 2 jaar waren ze wegik las dat kalkmelk een oplossing zou kunnen zijn: linkje heeft iemand dit wel eens geprobeerd? Quote
weknow Geplaatst: 21 februari 2016 Geplaatst: 21 februari 2016 Bedankt voor het linkje, Robo. Weer wat bijgeleerd! Maar om dit voor jou als "kleine" particulier op een handjevol bomen te gaan toepassen lijkt me niet erg praktisch. Als je al in kleine hoeveelheden aan het middel kunt komen (wat kost dat dan?) zul je vrij vaak met een (aangepast tegen verstoppen?) handsproei-installatie rond moeten gaan, waarbij het ook nog maar vooral gaat om risico's van aantasting voor te zijn en niet de eventuele aantastingen die je toch nog kunt hebben of krijgen aan te pakken.Jouw veengrond is natuurlijk niet gunstig in verband met dit schimmel....maar toch, hoe aantrekkelijk het op het eerste gezicht ook lijkt, zou ik de oplossing voor "leven met het risico op vruchtboomkanker" toch in de eerste plaats elders zoeken. In de allereerste plaats denk ik dan toch aan raskeuze/boomkeuze. Ik denk dat je in ieder geval niet de zwakst-groeiende onderstammen moet kiezen op jouw grond omdat die op niet zeer vruchtbare grond kwetsbaarder zijn...dus eerder een compact gehouden zaailing of M106, dan M9 of M26.Er zijn volop appelrassen die op zichzelf minder vatbaar zijn voor kanker en bovendien ook een aantal rassen die juist uitermate geschikt zijn voor (zurige, van nature natte) veengrond. Een goede keuze in dit opzicht maakt je start al veel beter. En verder is het juist voor de liefhebber met een beperkte hoeveelheid bomen die hij veel liefde en aandacht kan geven heel goed mogelijk om curatief via snoei, goede wondbehandeling en ook allerlei preventieve maatregelen (bodemverzorging, kalk, zuinig met stikstofvoeding, zorgen voor veel licht en lucht en wellicht op heuvels planten e.d.) problemen die je toch kunt krijgen in de hand te houden. Waarschijnlijk ken je ze al, maar in dit linkje staan allerlei dingen die je kunt doen tegen kanker in vruchtbomen beschreven:http://www.bongerdgrooteveen.nl/ziekten/Vruchtboomkanker/vruchtboomkanker.php[/url] Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
JBT Geplaatst: 21 februari 2016 Geplaatst: 21 februari 2016 RoboIk raad je aan eens naar de historische tuin in Aalsmeer te gaan die kunnen je aan ongevoelige rassen helpen en tips geven, daar staan ze allemaal op veengrond. Quote
RobO Geplaatst: 22 februari 2016 Auteur Geplaatst: 22 februari 2016 dank voor de tips!historische tuin Aalsmeer lijkt me leuk, ga ik zeker heen! tsja, ik had een ecolette die zou minder vatbaar zijn vlgns de boomkweker ...maar verder hebben we hier alle omstandigheden die kanker bevorderen helaas: zure natte grond, veel kankerplekjes op andere tuinen, lange natte perioden, hoge schurftdruk....en ik wil niet 3 keer per jaar spuiten Quote
JBT Geplaatst: 22 februari 2016 Geplaatst: 22 februari 2016 En anders ga je paddenstoelen kweken daar je kweekt nu ook schimmels op de bomen. Maar even zonder dollen kan je die tuin niet ophogen en drainage aanleggen. Quote
RobO Geplaatst: 23 februari 2016 Auteur Geplaatst: 23 februari 2016 neu, ophogen helpt maar even want we zitten op een veen-sponsna een jaar of 2-3 is de boel weer weggezakt, das minder dan de standtijd van een boompje drainage zit er al, maar het grondwater zit tussen de 20 en 60 cm afhankelijk van de neerslag Quote
Thinkpad Geplaatst: 23 februari 2016 Geplaatst: 23 februari 2016 Is het een idee om die boom in een grote bak te gaan telen?Tegenwoordig zijn steeds meer mensen die terrasfruit hebben geplant, omdat ze geen tuin hebben,hetzelfde principe zou je kunnen overwegen met je boompjes waar je problemen mee ondervindt. Fruitteelt in potten komt tegenwoordig steeds meer voor, in België zag een kersenteler die kersen in pot teelt, in tunnels.In Limburg zit een kersenteler die kersen in pot teelt in in een kas. Quote
JBT Geplaatst: 24 februari 2016 Geplaatst: 24 februari 2016 En als je nu eerst palen in de grond slaan als fundering voor een verhoogde bak en daar de bak aan vast schroeven en kruislings onder de boom twee balken aan de bak vast maakt zal dit niet zo snel wegzakken en de boom ook niet Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.