permanatuurtuin Geplaatst: 26 februari 2016 Geplaatst: 26 februari 2016 Ik heb één mannelijke (Peeters) en een vrouwelijke (kerman) Pistacia vera gekocht. Het zijn mooie planten maar ze zijn wel duur. Ze moeten tot -15 graden vorst kunnen verdragen. Ze schijnen verder rond april-mei te bloeien (windbestuiver) en als het goed is kan ik de noten rijp krijgen in Nederland. Ik ga ze in de kas (2 m diep / is nog niet af) in een verhoogd bed planten. De grond zal hierdoor hopelijk iets sneller warm worden. Verder is de grond hierdoor droger, wat een vereiste is voor de soort. Hij houdt ook van een lage luchtvochtigheid dus ik moet nog kijken of dit lukt in de kas, maar de kas is 8,5 meter lang, 3,5 meter breed en 4 meter diep, dus ik denk dat het moet lukken. De soort moet ook veel licht hebben. Heeft iemand ervaring met Pistacia vera in Nederland kweken? Als iemand goede tips heeft hoor ik ze graag. Quote
weknow Geplaatst: 26 februari 2016 Geplaatst: 26 februari 2016 Hij houdt ook van een lage luchtvochtigheid dus ik moet nog kijken of dit lukt in de kas, maar de kas is 8,5 meter lang, 3,5 meter breed en 4 meter diep, dus ik denk dat het moet lukken. Een wat hogere relatieve luchtvochtigheid (vaak) is juist eigen aan een kasje. Tuurlijk kun je veel luchten en ventileren (m.i. sowieso gewenst in een kas) ....of zelfs een droge kas inrichten met allemaal soorten die juist daar om vragen.......maar toch, het klinkt wat tegenstrijdig..... Zou je niet beter kiezen voor een beschutte plek tegen een zuidmuur o.i.d. of een - half -overkapt plekje als je dat op een of andere manier kunt realiseren? Zelf heb ik Pistacia chinensis gezaaid. Een randgeval inderdaad voor Nederlandse omstandigheden, maar hier dicht bij de kust durf ik de poging wel aan en de resterende hectare bostuin die ik nog aan het aanleggen ben, is zo van opzet dat door beplanting en reliëf er een aantal warme en zeer beschutte gebieden ontstaan voor planten die dat vragen. Vreemd genoeg zijn de winters hier gewoonlijk niet alleen veel zachter dan elders in Nederland, maar ook de zomers relatief droog en met de meeste zonuren. De gemiddelde zomertemperatuur is wel weer ietsje lager dan Nederland gemiddeld op de allerheetste zomerdagen. Ik ben overigens wel benieuwd naar waar je je planten koopt. Al is het maar omdat diverse soorten waar je topics over start bij mijn weten niet zo maar ergens te koop zijn. Nu heb ik ook niet het budget om zo maar van alles te kopen aan planten, wat ik heb is vaak van ruilen of uitwisseling met andere liefhebbers of zelf (proberen te) zaaien...met wisselend succes...that's all in te game. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Thinkpad Geplaatst: 27 februari 2016 Geplaatst: 27 februari 2016 Enkele jaren geleden ben ik bij een kweker/importeur geweest die zich uitsluitend bezig houd met planten uit mediterane gebieden. Onlangs heb ik hem nog gesproken, zijn naam, bedrijfgegevens heb ik nu niet. Als ik er meer over weet, stuur ik een pb. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 27 februari 2016 Auteur Geplaatst: 27 februari 2016 Deze planten komen van zitronenlust uit Duitsland. Ik haal ze op het moment uit heel Europa. Ik heb planten uit Slowakije, diverse uit Duitsland, Engeland, Slowakije en Oostenrijk laten overkomen. De mediterrane kwekers zijn moeilijker. Ik heb geprobeerd uit Frankrijk planten over te laten komen, maar die doen moeilijker. De verzendkosten zijn vrijwel hetzelfde als ik planten uit Nederland laat overkomen (17-57 euro afhankelijk van hoeveel je koopt). Ik wil alles direct goed doen en ik heb nu een budget tot mijn beschikking. Daarbij hebben veel soorten lang nodig om groot te worden. Hoe groter de kas is hoe stabieler het klimaat wordt en de luchtvochtigheid afneemt. Daarbij zal ik geen watergeven in de kas. Het vocht moet dus uit de grond zelf komen. Ik verwacht dat de grondmuren langzaamaan droger worden en daardoor eerder vocht gaan absorberen vanuit de lucht. Het is natuurlijk nog even afwachten. Ik heb ook gekeken naar Pistacia chinensis, maar je kunt er niks van oogsten. Pistacia lentiscus is wel interessant, omdat je hem voor vernis zou moeten kunnen gebruiken maar dan moet je weer veel planten hebben. Ik zaai ook vanalles maar zaken die maar net winterhard bij ons zijn, zijn dat meestal pas vanaf een paar jaar oud, dus als het kan koop ik planten. Ik heb nu ook Zanthoxylum piperitum planten gekocht. Ik heb ook planten gezaaid, maar ik betwijfel of het iets wil worden. Zelfs met jonge planten blijft het natuurlijk nog altijd een risico. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.