dennis78d Geplaatst: 4 maart 2016 Geplaatst: 4 maart 2016 Goedemorgen! Aangezien ik bij het googelen regelmatig uit kwam op het moestuinforum, leek het me net zo slim om me hier aan te melden Even voorstellen, ik ben Dennis, 37 en sinds juli vorig jaar de gelukkige bewoner van een huis met een grote achtertuin op het zuid-zuidwesten. Ik voeg direct een paar foto’s toe. Toen ik hier kwam wonen, was de tuin dood en dor. Er lagen plukken grasmat in, totaal verwaarloosd. Alles was verdord omdat de vorige bewoner er helemaal niks mee deed (beetje zonde van 250 vierkante meter tuin). Het enige wat er stond was een schuurtje en een berg ‘extra zand’. Het afgelopen jaar ben ik druk bezig geweest om alles binnenshuis aan te pakken en nu dat de dagen weer langer worden, is het tijd voor de tuin! De regen heeft van de dorre tuin een groene onkruidtuin gemaakt, dus er is werk aan de winkel! Ik ga in eerste instantie de helft van de tuin aanpakken; van het schuurtje tot achterin de tuin. Dat is al 14x9 meter, daar heb ik mijn handen al vol aan. Het plan is nogal uitgebreid…ook omdat er nu helemaal niets is. Het terras achterin de tuin is er inmiddels helemaal uit, 27 vierkante meter waaltjes. Daaronder ligt 30 cm geel zand (dacht dat 10 voldoende was, maar misschien vergis ik me) en toen ik daar gisteren aan begon, kwam ik er ook achter dat er onder het geel zand aardig wat puin ligt, om het makkelijk te maken Het zwarte zand eronder is aardig doorlopen met wortels van de coniferen, dat ga ik 2 scheppen diep doorsteken en dan alles mooi omspitten. De berg ‘extra zand’ die ik van de vorige bewoner heb gekregen blijkt ook eerder ‘extra puin’ te zijn, uit een kuub zand is een halve kuub puin gekomen…nog even en ik heb genoeg stenen om een tuinhuis te metselen. Rechts achterin de tuin wil ik een kleine kas zetten, 3x2 meter. Voorlopig wordt dat een plastic serre/tent/geval. Vanwege de kosten en omdat ik eerst wil zien of het een beetje wil lukken allemaal. De achterburen hebben ook een schuur staan op de erfafscheiding, maar zonder dakgoot. Daar gaat dus een hoop water vandaan komen als het regen. Om die reden ga ik een sleuf graven evenwijdig aan die schuur, een meter diep en volgooien met grind uit de voortuin, in de hoop dat het water dan sneller afgevoerd kan worden en niet mijn plantenkas onder water zet. Ik kan wel vragen of hij een dakgoot maakt, maar zonder afvoer in deze tuinen verplaatst het probleem zich niet zo veel. Aan de kant van de houten schutting komt de rest van de moestuin. De andere kant van de tuin wordt ingericht met terras/gazon/planten & bloemen. De kasseien voor een pad liggen links ook al te wachten. In de ‘kas’ komen tomaten, pepers en paprika’s, buiten wil ik wortels, radijs, sla, bonen, knoflook, ui en kruiden zetten. Ik waag ook een poging met bloemkool, maar ik las al dat dat een lastige kan zijn, dus ik zie wel wat dat wordt Er staat een verwaarloosde pruimenboom in de tuin en een kleine appelboom, misschien komen er nog wat bessen bij. Al met al…een enorme hoeveelheid werk die ik in m’n eentje mag verrichten. Dus hopelijk heb ik niet teveel hooi op m’n vork genomen met al mijn plannen en ideeen. Ik zal proberen foto’s te blijven maken van de voortgang, wel zo leuk. En als ik vragen heb, weet ik waar ik ze nu kan stellen Groeten, Dennis Quote http://www.moestuinforum.nl/blog/dennis78d/
Nathanya Geplaatst: 4 maart 2016 Geplaatst: 4 maart 2016 Wow, wat een weelde, maar ook een hoop werk! Veel plezier!! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 maart 2016 Geplaatst: 4 maart 2016 Welkom! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
advanbrunschot Geplaatst: 5 maart 2016 Geplaatst: 5 maart 2016 Dat is een stevig project wat je onder handen hebt genomen. Heb je daar klei- of zandgrond? Ik heb een moestuin in Waalwijk, met stevige kleigrond. Mogelijk ben ik daar in de zomer blij mee, maar nu even nog niet. Quote
dennis78d Geplaatst: 7 maart 2016 Auteur Geplaatst: 7 maart 2016 Bedankt voor de reacties Dat is een stevig project wat je onder handen hebt genomen. Heb je daar klei- of zandgrond? Ik heb een moestuin in Waalwijk, met stevige kleigrond. Mogelijk ben ik daar in de zomer blij mee, maar nu even nog niet. Ik heb hier in de tuin zandgrond, daar ben ik wel blij mee eerlijk gezegd. Ik heb zoveel grond te verzetten dat ik klei niet kan gebruiken haha. Huren van grondfrezen/ploegen en andere handigheden is helaas geen optie voor mij, dus het zal met de hand gedaan moeten worden. Heeft u een tuin op dat nieuwe moestuinterrein in de polder? Naast het kanaal? Ik reed daar laatst langs (ik werk er niet ver vandaan) en vond het er wel heel goed uit zien allemaal. Quote http://www.moestuinforum.nl/blog/dennis78d/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.