Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste allemaal,

Ik heb een hele simpele vraag. Zetten we een VAM-vat zo op de grond, of zetten we hem op een paar tegels zodat hij los staat van de grond?

Heb een paar dagen geleden namelijk eens de inhoud in de onderste regionen van mijn vat bekeken, en ik dacht dat het misschien wel beter zou zijn als het vat van de grond opgelicht zou worden om via de gaatjes onderin ook een soort van luchtstroom te hebben in de onderkant van het vat.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Geplaatst:

Een van mijn Vamvaten staat op een soort ijzeren onderstel, maar ik heb het idee dat de wormen daar dan niet zo gemakkelijk in kunnen komen....dus ik heb een heleboel organisch materiaal eronder gepropt zodat de wormen en andere grondbeesten de weg omhoog kunnen vinden. Daarom denk ik dat op de grond beter zal zijn.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

"Zetten we een VAM-vat zo op de grond, of zetten we hem op een paar tegels zodat hij los staat van de grond?"

Beiden zou ik zeggen. Een paar tegels eronder geven het vat stevigheid. maar leg de tegels wel een stukje uit elkaar. De gaten in je bodemplaat dienen niet alleen om het vocht af te voeren, maar verschaffen de "grondtroepen" ook toegang tot je ton.

Op dit forum zijn tal van goede tips te vinden hoe je een ton het beste kan vullen.

Een flinke laag bruin materiaal op de bodem zorgt al voor voldoende lucht onderin de ton. Verder belucht je via de buitenmantel. (ventilatie onder vandaan) en via het deksel. Door het deksel te draaien zet je de luchtgaten bovenaan open of dicht.

Kiep er vooral ook een emmertje compost van een tuinbuurman m/v in. rijpe compost brengt het proces in je ton zo aan de gang. Daar heb je geen compoststarters voor nodig.

Geplaatst:

Zal allebei wel kunnen, als je rekening houdt met wat nodig is.

Meestal wordt het advies gegeven, zoals Appelvrouw het beschrijft. Zorg voor contact met de bodem, zodat wat daar zit aan schimmels, bacteriën enz. makkelijk ook naar je vat kan. Zo doe ik het ook. Als dat contact tussen bodem en inhoud vat er niet is, zul je er op andere manieren voor moeten zorgen dat levend spul in het uit kan. Zoals enten uit een ander vat, ruimte tussen stenen laten en daar wat compost of compostrijke grond tussen leggen.....

Zuurstof is ook erg belangrijk. In een goed vat is de bodem niet geheel vlak en zitten er rondom ook openingen voor ventilatie. Die af en toe eens open maken kan nodig zijn. Geregeld keren, roeren met zo een speciale beluchtingsstok enz.( heeft ook het voordeel van mixen en voorkomen van niet werkzame plekjes aan randen of luchtgaten) zijn ook manieren om lucht in te brengen. Wat ik ook doe is proberen om het vat steeds wat luchtig op te bouwen...op de bodem en ook ertussen af en toe een laagje met geknipt snoeihout of haksel of hennepstro....kan op allerlei manieren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik heb het vat met bodemplaat op 30x30 cm tegels gezet, met ruimte tussen de tegels.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...