Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik doe nu voor het derde jaar een moestuinbak. Het eerste seizoen ben ik makkelijk gestart met kant en klare MM mix. Als ik iets nieuws in een vak zette, beetje compost er door, klaar. Van het eerste naar het tweede seizoen heb ik de hele bak omgespit en compost toegevoegd. Dat was genoeg en het deed het prima. Wel wat massievere grond. Maar nu heb ik het gevoel dat de 'lucht' echt uit mijn bak raakt, mede ook door alle nattigheid, en de grond te plakkerig en massief is. Ik heb de moslaag inmiddels verwijderd. Maar wat nu, hoe krijg ik weer goede grond? Is het genoeg om opnieuw compost erdoor te doen, eventueel vermengd met wat kokos (Action) voor de luchtigheid? Of is de grond gewoon 'op' en moet ik nieuwe er in doen? Wie helpt me?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Misschien is het turfstrooisel deel in de mm mix een beetje verdwenen. Dat zorgt ook voor wat luchtigheid. En wat voor een compost heb je er bij gedaan. Kan ook nogal schelen.

Geplaatst:

Om eerlijk te zijn, weet ik dat niet precies. Ik heb zelf koemestkorrels er door geschept als ik een vak opnieuw zaaide. Niet te veel, klein beetje. Had ergens gelezen dat dat voldoende moest zijn. Toen we de hele bak deden, vorig voorjaar, heb ik ergens compost gehaald bij een vereniging, ik weet niet precies meer welke. Ook daar heb ik matig mee gedaan, het is tenslotte een bak. De plantjes groeiden wel goed. Maar de bodem is nu zo massief en (te) vochtig.

Geplaatst:

Ik denk dat de zaak redelijk verteert is. Om de verhoudingen weer 1/3 vermiculiet, 1/3 turfstrooisel en 1/3 compost te krijgen zal je er aardig van turfstrooisel en vooral aardig wat compost tegenaan moeten gooien, vermiculiet verteert niet.. En met compost dan geen koemestkorrels of andere korrels maar groencompost die luchtig en goed vulling geeft.

Geplaatst:

Ik heb bij de geitenboerderij een zak verse geitenmest gekregen, en (elders) ook een zak potgrond gekocht. Heb vervolgens de hele bak omgeschept met zowel wat nieuwe grond als een laag geitenmest, die we helemaal klein uit elkaar hebben getrokken (geen poepplakken meer). Mijn bak ziet er luchtig en goed uit, ben benieuwd.

Ps heb begrepen dat geitenmest erg goed is, behalve voor knolgewassen. Die doe ik dan wel in losse bakken/emmers.

Geplaatst:

Inderdaad turf er bij doen, maar die kokos kan ook om het luchtiger te maken. Van koemestkorrels wordt je grond niet luchtiger. Los er maar eens een paar op, dan zul je zien dat er geen vezeltjes inzitten, maar dat het gemalen en geperste korrels zijn. Ook compost kan structuur geven, maar als ook dat gemalen poeder is zal het ook weer geen structuur geven. Als je zelf compost maakt (of ergens goede compost kan kopen) is het vaak vezeliger.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...