Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn 2 FSG tuintjes liggen er momenteel nog kaal bij. Vorig seizoen heb ik wat sla, snijsla, rode biet en radijs erin gekweekt maar het viel een beetje tegen. Ik had veel last van slakkenvraat.

Het begint echter al te kriebelen om de grond voor te bereiden voor het komend seizoen. Op amper 150 meter van mijn deur is er een grote winkel waar ze alle materiaal voor ruitersport hebben. De eigenaar heeft ook heel wat paarden staan. Ik ben gaan vragen of hij wat paardenmest kon missen. Zijn antwoord: 'Haal er maar op zoveel als je wil!'

Is paardenmest een goede meststof om in de groententuin te gebruiken? Hoe lang moet je na het aanbrengen van verse paardenmest wachten vooraleer te planten en te zaaien? Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?

Geplaatst:

paardenmest is zuur. je kunt dit beter een tijd laten rusten.

tussen de 1 en enkele jaren rusten heb ik weleens gelezen

Geplaatst:

Alle verse mest werkt snel en heel sterk. Daarom is het niet zo heel geschikt in veel situaties en ronduit af te raden als je biologisch wilt kweken.

Probleem met gevarieerde groenten in een klein gebied (SFG) is bovendien dat de enkele groenten die het verdragen en de meeste die je er ronduit mee schaadt heel kort bij elkaar staan en het van dezelfde bodem moeten hebben.

Daarom raad ik je het ten zeerste af! Koop in plaats daarvan een zakje organische moestuinplantenmest van DCM of zo of gedroogde mestkorrels (koemestkorrels of een mengeling van verschillende dieren). Dat werkt geleidelijk en je kunt er niet echt kwaad mee doen...planten die meer nodig hebben geef je wat meer, die weinig nodig hebben niets of een beetje.

In een gewone moestuin kun je verse paardenmest, gemengd met stro o.i.d. en dat is nodig!, laten verteren of "rotten" of (nog beter omdat je daarmee de voedingswaarde er in opslaat voor voeding van de bodem en zo bemestingsopbouw voor jaren, in plaats van vervliegen of uitspoelen en zo in het milieu terecht komen) mee composteren. Iemand met SFG-bakken zal daarvoor niet de ruimte hebben, vermoed ik.

Denk niet dat je een gunst krijgt van een paardenliefhebber als je gratis mest krijgt. Die is erg blij dat ie er van af is, omdat hij er anders voor moet betalen. Een groot risico is bovendien dat er resten van medicijnen e.d. mee in je grond komen en/of dat je met die mest een hoop onkruidzaden in je bakken brengt. Tenzij je zeker weet dat de paarden geen antibiotica, ontwormingsmiddelen en andere medicijnen krijgen en geen voer krijgen dat onkruid kan bevatten (bijv. in de wei) zou je wel eens heel veel problemen in huis kunnen halen...te meer omdat je op een heel klein oppervlakte moet tuinieren.

Neen Klei, paardenmest is echt niet zuur.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Misschien bij iemand die konijnen heeft eens vragen. Weinig onkruidzaden en voedzaam voor mijn grond. Ik heb dan ook 2x 6 kg konijn hier rondhuppelen Als in de voortuin de wortelen geoogst worden, worden ze in de keuken schoongemaakt en de rest gaat via de keuken naar de konijnen waarna alles via de compostbak weer terug naar de voortuin komt. Ecologische cirkel.

In mijn compostbak gaat naast het groente afval uit de keuken wat niet door de konijnen gegeten wordt, bruin karton en stro, hooi, konijnenkeutel. Dit alles zorgt voor goede compost. Verder composteert konijnenkeutel ook erg snel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...