Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Help veel vocht in petrischaaltjes met agar


paddestoelengek

Aanbevolen berichten

mijn petrischaaltjes gevuld met agar agar bodem volgens dit recept

 

10 ml honing

1 gr gist

5 gr agar

1/2 liter water (mineraalwater)

 

vertonen erg veel condensvocht.

de agar is zeker niet te heet in de schaaltjes gegaan

 

iemand enig idee hoe ik dit kan voorkomen?

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht dat ik het verkeerd lees, maar een 1/2 liter water in petrischaaltje's is best wel knap !

in het grootste schaaltje 15cm past 23.56 ml (vanuitgaande dat deze voor 50% gevuld is en jij hebt al een halve liter? Hoeveel schaaltje's heb je dan?

 

Maar mag ik vragen wat je aan het kweken bent? (ja dat mag)

Wat kweek je? Klinkt namelijk wel erg interessant en kan het recept op internet niet vinden.

Heb echt totaal geen verstand van paddestoelen!

Heb je ook foto's of een toppic waar wat in staat ?

 

Petrischaal

Nieuwste muziek! , check www.hitzound.com

Nummer gehoord? , check www.relisten.nl

Neuriën om te zoeken! , check www.midomi.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah inmiddels al heel veel informatie gevonden, maar deze springt er uit!

Op de site staat veel informatie over de mengverhoudingen en ingrediënten voor het kweken van schimmels.

 

de agar is zeker niet te heet in de schaaltjes gegaan

Heb je de temperatuur gemeten? Meten is weten!!!!!!

 

http://www.microbiologie.info/gieten%20van%20agarplaten.html

Schermafbeelding-2016-04-03-om-1945101459704122.21

 

En honing? Dat lost toch helemaal niet lekker op? Waarom geen pure glucose?

Kook je het mengsel in een hogedrukpan ?

 

Wat interessant dit!

Alsof ik zo weer de paddo growschop in Veendam binnenloop

Nieuwste muziek! , check www.hitzound.com

Nummer gehoord? , check www.relisten.nl

Neuriën om te zoeken! , check www.midomi.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Fets,

 

Ik heb het recept gemaakt zoals omschreven, maar ik heb het niet allemaal gebruikt

 

als je wilt weten waar ik mee bezig ben....

wel-of-geen-hepa-filter-glove-box-gebruiken-t19789.html

 

de temperatuur van uitschenken was eerder te laag dan te hoog (ging nog net)

de honing lost trouwens uitstekend op.

 

ik ga de hoeveelheid agar verhogen denk ik, op internet vind ik allerlei recepten met verhoudingsgewijs veel meer agar.

 

De paddo-growshop in Veenendaal ben ik nog nooit geweest, maar over de kweek van deze geestverruimende paddenstoeltjes kan ik je van alles vertellen, ik heb nog printjes genoeg liggen.

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de condens in de petri schaaltjes te danken is aan de temperatuurwisselingen in de broedstoof. (te kleine inhoud voor een constante temperatuur)

Gelukkig m'n elektronische thermostaat aangekregen uit China zodat ik de grote incubator weer in orde heb kunnen maken.thermostaat49021453381500.jpg

Van het weekend nieuwe petri schaaltjes (ook uit China) vullen deels met het goede mycelium wat ik heb en met nieuw entmateriaal wat ik bij de kweker ga inslaan. Tevens op de biets voor wat broedmatriaal

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het gieten en stollen kun je de schaaltje het beste op de kop laten drogen in je broedstoof. Het condens zal komen doordat je de platen gesloten hebt voordat de agar helemaal afgekoeld is en dan condenseert alles tegen de koude deksel.

Wij zetten petrischalen voor kweek altijd ondersteboven tijdens het groeien van bacteriën, met schimmels is dat niet anders neem ik aan. . Verder neem ik aan dat je de schaaltjes niet dichtplakt o.i.d. zodat eventueel condens eruit kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

blij dat ik nog niet begonnen ben aan het vullen van de schaaltjes anders was het waarschijnlijk weer fout gegaan

ik heb de schaaltjes direct hermetisch afgesloten na het vullen

natuurlijk niet ondersteboven geplaatst

 

we gaan het weekend lekker verder experimenteren

 

bedankt voor alle tips

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...