Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

In mijn zonnige voortuin heb ik sinds zes jaar twee Acer japonicum staan. Toen ik ze plante waren het al bomen van 2m en ze zijn sindsdien elk jaar steeds groter geworden. Elk jaar mooi in het blad en in het najaar prachtige herfstkleuren. Nadat dit voorjaar overal de knoppen uit zijn gekomen... en inmiddels ook van mijn beukenhaag (die steevast laatste is) zag ik bij een van mijn acers helemaal niets gebeuren. Deze boom staat er dor en droog bij. Hij lijkt helemaal overleden aangezien er nergens knoppen of sapstroom te bekennen is.

De grote vraag is.... hoe kan dit?

De ander is namelijk even prachtig als altijd en staat er vier meter bij vandaan.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Kan taksterfte oid zijn.

Geplaatst:
  • Auteur

Wellicht zijn wat foto's sprekender. Bij dezen.

o0uff4.jpg

n1v42v.jpg

5lnhqu.jpg

Kunnen jullie op basis hiervan een schatting maken? De boom 3 meter verderop staat vol in blad. Heeft wel dezelfde tekens op de stam.

Geplaatst:
  • Auteur

Aan de hand van de foto iets meer te vertellen?

Het is namelijk niet bij één enkele tak begonnen

Geplaatst:

In ieder geval zijn de korstmossen niet de oorzaak, die kunnen geen kwaad.

Er zijn vele mogelijke oorzaken. Ouderdom (ja dat kan), sterk veranderde groeiomstandigheden, hondjes die ertegen plassen vaak.....en ik kan nog wel een reeks mogelijkheden bedenken waarom een boom doodgaat. Eigenlijk niet te zeggen.

In mijn ervaring zijn Japanse esdoorns niet de makkelijkste boompjes. Reageren sterk op niet zo goede omstandigheden. We hebben er diverse gehad voor en na en die haalden het na enkele jaren plots niet meer... Nu hebben we er sinds vier jaar een in een zinken badkuip en die doet het geweldig. Ook in de bostuin staan er diverse....maar zijn er ook gesneuveld al. Wat me opvalt is dat ze bij jou staan in grond die lijkt op kaal zand tussen de stenen.......ik weet niet of dat kan meespelen....maar ik weet dat ze een lichtzure bodem vol houtachtig organisch materiaal en een goed vochtvasthoudend vermogen daardoor zonder "kletsnat" en een plekje in de halfschaduw wel waarderen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Nu breekt mn klomp echt. Ik zie tot mijn verbazing de laatste dagen toch weer knoppen ontspruiten:

11t9c42.jpg

Hoe kan dit? Iemand een idee wat hier aan de hand is? De boom is kennelijk niet overleden maar er wel slecht aan toe...

Geplaatst:

Wat je kan proberen is om van een hoger gelegen twijg voorzichtig met je nagel de bast te verwijderen. Als je daaronder een groenige kleur ziet dan komt daar nog steeds voeding vanaf de wortels. Dan heb je misschien geluk dat de boom daar ook nog verder uit gaat lopen. Blijft het bruin dan is die twijg hoogstwaarschijnlijk dood.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:
  • Auteur

Dit heb ik geprobeerd bij een stuk of zeven twijgen en takken van dik tot dun en die waren allemaal dood.

Onderin is er toch nog leven te zien. Hoe kan dit en wat is nu raadzaam. De boom is per slot van rekening nog niet helemaal dood.

Geplaatst:

wordt toch moeders mooiste niet meer, stompen met takkenbosjes

als ie ziek is/was is de kans vrij groot dat de rest van de boom er ook aan moet geloven

ikzelf zou voor een ander soort mooie boom kiezen

Geplaatst:

Helemaal eens met RobO. Als de boom al overleeft wordt het nooit meer een fraai gezicht. Die knoppen zijn volgens mij een laatste poging er nog wat van te maken, maar ik zie op de foto's ook grote oude wonden; daar kan gemakkelijk een zwam in zijn gekropen lijkt me.

Begin gewoon opnieuw met een andere boom, heb je meer plezier van!

Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic