Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Sinds korte tijd verkleuren steeds meer bladeren groen naar bruin, is dit een gebrek aan een voedingsstof?

IMG2016052313524191938381464007813.jpg

Na een zoektocht lijkt het een beetje op calciumgebrek in dit overzicht.

Iemand enig idee of dat het is?

Geplaatst:

Gebrekziekte is niet zo waarschijnlijk, aangezien er hier en daar een blad aangetast is en de rest er fris uitziet (het is dus niet overal in de boom of alleen de nieuwe groei en dat zou je bij een gebrekziekte verwachten).

Wat voor een grond heb je en hoe verzorg je die? Met die informatie is ook beter in te schatten of een gebreksziekte waarschijnlijk is. (in mijn ervaring...als je werkt met organische bemesting/verzorging is kans op een gebrekziekte erg klein!)

Wat dan wel?

Het doet wat denken aan een lichte vorm van een schimmelaantasting die wel "bladvlekziekte" wordt genoemd. Sommige rassen zijn er meer vatbaar voor dan andere en ook het weer (nat vooral) kan meespelen. Opruimen van blad en vruchten die vallen in de herfst (en ook nu) en zo snoeien dat de boom goed luchtig blijft kan al veel helpen dan. Beetje aantasting hoeft geen ramp te zijn....misschien niet eens veel doen. Stuiven met gesteentemeel rijk aan silicium (heermoesaftreksel) of zwavel kan boom wat weerbaarder maken eventueel.

Als er al sprake is van een gebrek, zou ik eerst aan kalium denken......maar moeilijk te zeggen zonder meer informatie over bodem en verzorging.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

We hebben lichte zandgrond en is begin april een beetje bemest met een handje koemestkorrels per boom. Tijdens/door het grasmaaien wordt de boomspiegel een beetje gemulcht met gras (het gras wordt wel wat van de stam afgehaald). Verder wordt er eigenlijk weinig aan bodemverzorging gedaan.

Geplaatst:

Kan dat je zandgrond wat zuriger is dan de boom wenst. Vooral omdat op wat zuriger grond de balans van aanwezige voedingstoffen minder goed kan zijn....het is er wel, maar de boom kan ze niet opnemen. Voor zand dat weinig voeding vasthoudt is een handje koemestkorrels wat weinig.

Via af en toe een dun laagje zachtwerkende kalk, vooral in najaar of winter eens, kan er veel verbeteren. Compost heeft een milder soortgelijk effect en is daarom helemaal ideaal.

Zou in ieder geval wat meer organische bemesting geven waarbij compost op de boomspiegel mijn voorkeur zou hebben, omdat het de grond minder zuur zal maken (meer balans) en - mits van gevarieerde ingrediënten gemaakt - van alles wat bevat waarvan bodemleven en boom kunnen nemen wat ze nodig hebben. Koemestkorrels zijn op zich ook prima, maar een handje is erg weinig voor een boom.....en als dat je hoofdbemesting is, zou ik eens per 2 jaar of zo nog eens enkele handjes kalium toevoegen omdat fruit dat graag heeft en die in die koemestkorrels een relatief lage waarde heeft.

Nogmaals: Ik vind het er niet rampzalig uitzien, maar met wat extra (en niet te veel stikstof, zoals vooral in gras zit....meng dat dan liever met houthaksel of stro of nog beter: verwerk het via compost) zal de boom niet slechter af zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.