Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Framboos en kruisbes verdorren

Featured Replies

Geplaatst:

Zowel mijn frambozen als mijn kruisbessen verdorren direct nadat de vruchten geoogst zijn? Het is hier heel erg nat geweest, maar juist nu lijken de weersomstandigheden eindelijk iets beter voor de planten. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en of er nog iets aan te redden valt?

Ik heb wat foto's toegevoegd voor de duidelijkheid.

2016071520142415131468654830.jpg

2016071520143964201468654823.jpg

20160715201459-122441468654836.jpg

Geplaatst:

Thijs, wil je aub in het vervolg je camera een slag draaien voordat je een foto maakt voor het forum?

Zo vermoeiend, al die gekantelde foto's

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Wat meer info zou handig zijn, voor de mensen die dit pogen te beantwoorden.

Sinds wanneer staan ze bijvoorbeeld in de grond, hebben ze voeding gekregen, in wat voor een grond staan ze, was het probleem er ook in de natte periode etc.

Geplaatst:

Voor beide geldt dat langdurig natte grond niet zo best is. Of dat de verklaring is......?

Vooral frambozen zijn erg gevoelig aan "waterziek" en dat leidt al gauw tot een vorm van phytophtera, wortelrot.

Als je je grond niet kan verbeteren, kan op heuveltjes planten wel enige oplossing zijn, zeker voor de kruisbes die ondiep wortelt. Framboos wortelt en diep en ondiep...daar zal het onvoldoende voor zijn.

Verder zorgen voor veel organisch materiaal en een mulch, bijvoorbeeld met houthaksel o.i.d. om bodem afgedekt te houden waardoor deze koeler blijft en beter vocht vasthoudt. Want ook kurk-droogte verdragen ze weer niet goed, het beste een voortdurend lichtjes vochtige grond.

Maar er kunnen ook allerlei andere oorzaken zijn.......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank voor jullie reacties.

Zowel de frambozen als de kruisbessen staan er nu iets meer dan een jaar. Ik tuinier hier op kleigrond, maar heb al behoorlijk wat compost toegevoegd, verder heb ik in het voorjaar bijgemest met koemestkorrels.

Ik denk dat er inderdaad sprake is van een soort waterrot. Bijna 60% van de tuinen hier heeft één of enkele weken onder water gestaan. Mijn tuin was er daar één van.

De planten die het overleven zal ik dit najaar inderdaad op heuveltjes gaan zetten. Nu is denk ik niet het juiste moment om ze te gaan verplaatsen toch?

@Speets, ik zal volgende keer de camera een slag draaien

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.