yvonnesss Geplaatst: 12 augustus 2016 Geplaatst: 12 augustus 2016 Beste allemaal,ik ben nieuw op dit forum, maar heb een vraag omdat ik helemaal in verwarring ben. Tussen mijn aardbeien staat een eenzame ui, die ik nu twee jaar heb zien bloeien. Vorig jaar heb ik zaden geoogst en gezaaid, en daar kwamen mooie gele uien uit. Afgelopen jaar heb ik zaden geoogst en gezaaid, en dit lijkt prei te worden?? Kan dat? Is er sprake van kruisbestuiving en is de bij bij een prei langsgeweest voordat ze bij mijn ui kwam? Iets anders kan ik niet verzinnen, ik weet zeker dat ik geen prei heb gezaaid. Maar ze staan er wel beter bij dan de preien die ik een paar jaar geleden probeerde te kweken. Dat werd nooit zo echt wat...Ik hoop op jullie reacties! Groeten, Yvonne Quote
Aluapje Geplaatst: 12 augustus 2016 Geplaatst: 12 augustus 2016 Misschien handig als we een foto hadden. Zo zonder wordt het een beetje moeilijk te doen. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
speets Geplaatst: 12 augustus 2016 Geplaatst: 12 augustus 2016 Is er sprake van kruisbestuiving?Volgens Velt kan dat niet:Verschillende soorten daarentegen kunnen in principe niet vruchtbaar kruisen. Prei en ui kruisen dus niet, radijs en wortel ook niet, etc. "In principe". Dus nu weet je nog niets Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aluapje Geplaatst: 13 augustus 2016 Geplaatst: 13 augustus 2016 Prei en ui, is dat geen familie van elkaar? Ik dacht van wel n.l. En als het familie is dan is kruisbestuiving ook mogelijk. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
speets Geplaatst: 13 augustus 2016 Geplaatst: 13 augustus 2016 Dat is iets te simpel gesteld Prei en ui behoren beide tot de lookfamilie, maar niet tot dezelfde soort.Leden van eenzelfde soort kunnen onderling kruisen. Maar prei en ui zijn verschillende soorten, al zijn ze dus wel familie van elkaar. In principe kunnen leden van dezelfde familie (die dus niet tot dezelfde soort behoren) onderling niet kruisen. Al zijn er uitzonderingen (vandaar dat "in principe") zoals paard en ezel. Maar dat dat niet zonder meer een 'goed' resultaat oplevert, blijkt uit het feit dat de nakomelingen bijna altijd onvruchtbaar zijn. Er zijn meer voorbeelden, maar dat zijn dus de uitzonderingen. En ui en prei behoren niet tot die uitzonderingen Zie hier voor uitgebreide uitleg van de indeling van het plantenrijk. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aluapje Geplaatst: 13 augustus 2016 Geplaatst: 13 augustus 2016 Ah, zo zit het dus. Dank je Speets, weer wat geleerd! Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.