Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

hallo,

vorig jaar heb ik in oktober zetters van winterui gezet, waarvan ik in mei/juni heb geoogst.

1 ui heb ik bewust laten staan en laten doorschieten. daarvan is een mooie witte 'bloem' gekomen die nu helemaal opgedroogd is. In de bloemkopjes zitten nu allemaal kleine zwarte zaadjes.

Zijn dit dan zaadjes waarvan ik nu winterui kan zetten?

indien ja, kan ik deze nu gewoon in de grond buiten steken en klaar of moet ik deze best in de serre nu zaaien in potjes?

hier een foto:

IMG254179661475600368.JPG

alvast bedankt.

mvg,

tom

Geplaatst:

Ja dat zijn zaden van de uien.

Ik denk dat het ruim laat begint te worden om nu nog buiten te zaaien ,vorige jaren ook gezaaid en dit begin augustus. Even opgezocht zaaien radar augustus september dus mischien in potje in een onverwarmde serre omdat seizoen zo iets verlaat word en in het voorjaar naar buiten. Of buiten te plaatsen zaaien onder plastiek.

Geplaatst:
  • Auteur

oke

dank voor de info

ik heb er genoeg, dus ik ga er een reeks zaaien in potjes in de serre nu

en dan maar zien wat er van komt

Geplaatst:

Let wel dat uien heel gemakkelijk kruisen met elkaar en dat je dus waarschijnlijk niet dezelfde uien gaat terugzien die je afgelopen jaar gehad hebt.

Wel leuk om te proberen! uienzaad is kort houdbaar dus ik zou gewoon een deel van het zaad nu al proberen, misschien op zaaibed in de kas ofzo.

Geplaatst:
  • Auteur

ik heb maar 1 soort staan, dus kruising is niet mogelijk dan. of vergis ik mij hierin?

het zaad van dit jaar kan ik dus niet voor volgend jaar gebruiken? ik houd deze bij in een luchtdicht afgesloten proefbuisje

moet de zaaibed constant vochtig blijven of net niet?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic