Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We hebben maandag bij iemand een hele vracht peren mogen plukken. Volgens die persoon waren het stoofpeertjes.

Ik heb daarnet een hele partij stoofpeertjes (Gieser Wildeman) geschild die we hebben gekocht. Daarnaast nog een paar van deze nieuwe maar ik heb werkelijk geen flauw benul wat voor peren het zijn.

De peren zijn een stuk groter dan de Gieser Wildeman, een stuk groener, veel minder blos en wat me opvalt is dat ze veel sappiger zijn. Zelfs zo uit de hand zijn ze "eetbaar", maar zonder veel smaak. Het laatste grote verschil met de Gieser Wildeman is dat de pitten van de GW helemaal zwart zijn maar de pitten van deze onbekende peer bruin en zelfs nog wit zijn.

Ik ben al wezen kijken op diverse sites maar ik kom er zo niet uit. Iemand hier die de peren herkent en of het uberhaupt stoofperen zijn?

peer162961476367328.jpg

peer287861476367329.jpg

peer397451476367330.jpg

peer480791476367331.jpg

peer536491476367332.jpg

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

Een gok....ze lijken veel op de Durondeau's waarvan ik er net een paar voor de eerste keer kon oogsten. Prima te eten, maar voor zo uit de hand niet de overheerlijkste. Maar hou me ten goede

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Geen flauw idee op basis van het uiterlijk, maar in de handel zijn de twee meest voorkomende rassen: GW en Saint Remy.

Zie o.a.: http://stoofperen.nl/news/rassen/

I.t.t. wat daar vermeld wordt: ik vind de Saint Remy juist minder hard, minder zuur. Met wat fantasie neigt ie naar een handpeer.

Voor stoofpeerbereiding mag die wel wat citroen hebben (of gewoon wat citroenzuur, E330), en wat minder of geen extra suiker toevoegen.

Probeer er eerst een paar volgens de "normale" stoofpeer bereiding, en pas daarna eventueel iets aan voor de (hele grote?) rest. Naast citroen kan een beetje geraspte verse gember de smaak mooi iets ophalen. Een beetje gember gaat ook heel prima bij GW.

Had ik maar zoveel stoofpeertjes. Mijn nu 2e jaars GW heeft nog geen vrucht gezet ...

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...