Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb vandaag ook eindelijk deze broodjes gemaakt. Wegens te weinig bloem in mijn voorraadbak in de keuken en omdat het met krukken niet handig is om op zolder nieuwe bloem te gaan halen heb ik ze met een kwart volkorenmeel gemaakt.

Ik vond het maar een raar deeg Het voelde apart aan, scheurde heel snel bij het vormen en wilde niet zo goed - en zeker niet zonder scheuren - rijzen. Vond jullie broodjes er ook al zo rustiek opengebarsten uitzien Dat gebeurt meestal niet zo snel bij bolletjes

Smaak is op zich wel goed, maar de volgende keer geen 20% reuzel meer. Ik denk dat dat de oorzaak is, vet deeg plakt niet goed aan elkaar en kan de rijs beïnvloeden. Normaal zou je zo'n 5% vet in een brood doen.. Alleen in brioche of ander verrijkt brood zit meer vet (en vaak ook suiker). Andere recepten voor pan amasado geven ook veel minder vet aan.

Vond het ook onzin om ei op het deeg te smeren, maar ik denk dat ik nu weet waarom dat er staat. Het duurde een eeuwigheid voor er wat kleur op de broodjes kwam Bladerdeeg (ook heel vet) zonder ei wordt ook niet echt mooi 'bruin'.

Geen foto helaas, 't is te donker en de lamp maakt dat het er nog vreemder uitziet qua kleur

Geplaatst:
  • Auteur

Leuk dat je ze ook eens gemaakt hebt Anna.

Je kan het recept natuurlijk altijd aanpassen naar eigen wens. Dit is het recept die ik vanuit huis heb en waarschijnlijk ook meer sfeer dan smaak is. maar bij mij loopt het water mij echt in de mond en maak het op de manier zoals hierboven beschreven is.

Jij bent een kei in bakken en jou lat ligt waarschijnlijk veuuuuul hoger

Ik zal ze dit weekend ook weer eens maken njom njom

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

51d5a01f614bd96ee547fc7bccec771f.jpg

Net deze baksteentjes weer gemaakt. Mmmmm zo lekker!

Ik maak ze trouwens zouter dan in het recept en sprenkel ook wat grof zout over de bovenkant. Vinden we hier icm de volle reuzelsmaak (wat vies klinkt, maar lekker is) echt geweldig!

wees bevriend met kleine dingen

• 1 year later...
Geplaatst:

Mmm. Tweede keer in 1 week deze weer gebakken. Het zijn kleine baksteentjes kwa maagvulling hoor. Maar zo lekker zacht. Beetje worst of kaas ernaast. Of een flinke kluit eigen jam. Mmmmmmm!

0aad25f5439d582e938c10a0d20aabd5.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic