Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Speciekuipen op schuurdak


Aanbevolen berichten

@Pitmaster

 

Zoek eens op dit forum. Watergeefsystemen zat. Druppelsystemen zijn wellicht een optie. In de sectie 'Moestuin-overig' en dan bij 'Doe het zelf' worden meerdere systemen besproken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk idee en zal een saai dak ook om toveren tot een leuk tuintje.

 

Denk wel even aan gewasbescherming en dan met name de vogels die je fruit te lijf zullen gaan. Je hebt immers een schitterende etalage.

 

Zie graag wat foto's verschijnen als je zo ver bent.

 

Gr. Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van plan met 16 mm pijp een geraamte te maken en daar aardbeien net over te draperen. Hiermee de vogels buiten te houden.

Er zullen hier zeker foto's geplaatst worden, geen zorgen. Vrijdag beginnen. Kuipen kopen, zaterdag bij Bit langs, bij Heuvelman zand halen. Worteldoek en bodembedekker halen.

Zat te doen en zat tijd voor foto's, komt goed!

 

Pit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een druppelsysteem is zeker mogelijk maar moet er niet over de bladeren geneveld worden? Of hoef ik alleen de aarde vochtig te houden?

 

Pit

 

Er zijn heel veel druppelsystemen in omloop die juist druppelen. Op de grond, in de grond. In te stellen met verschillende snelheden. Er zijn er legio zoals van gardena het micro drip systeem. Wel wat prijziger maar wel zoals geadverteerd! Daarnaast wordt hier ook veel gebruik gemaakt van capillair met stekers. Heel veel info is te vinden in druppelaars-via-waterton-door-zwaartekracht-t1390.html

 

Maar dit is dus op zwaartekracht. Als jij dit wilt zou je sowieso met tapwater moeten werken. Hierdoor heb je wel meer mogelijkheden. Werkt fijn hoor! Interval en duur is heel makkelijk in te stellen.

 

Ik gebruik zelf een set van gardena, initiële aankoop was een koopje voor mij. Ik heb de timer aangesloten op de kraan in de garage. Werkt perfect. Ik heb de waterdoorvoer gemeten en die komt zo goed als overeen met de geadverteerde doorvoer (er zijn verschillende spuitmondjes met verschillende doorvoersnelheden). Je kan hier je hele tuin op aansluiten met buizen, koppelstukken, tstukken etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk Pitmaster! Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke aangezicht.

 

Ik teel in mijn tuin veel in potten en emmers en heb afgelopen jaar twee kratjes met pompoenen op het keukendak gehad. In mijn ervaring gaat het prima, wel altijd net wat minder dan in de volle grond, maar ik had bv. toch vier kleine pompoentjes met twee planten. Met fruitstruiken zal vast vergelijkbaar zijn. Een x percentage van de oogst in de volle grond moet je kunnen halen, en die x wordt hoger naarmate je er meer moeite insteekt. De bottle necks zijn zoals hier al genoemd: bewatering, uitdroging grond, en bemesting. Ik raad je dan ook sterk aan te werken met mulch/bodembedekking. Hier staat een leuk overzicht: http://www.mooiemoestuin.nl/evaluatie-bodembedekking/

 

Succes!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, mijn speciekuipen staan, zijn gevuld en er staat fruit in. Even een overzicht van mijn zaterdag op het dak. (Met beloofde foto's.)

 

De aankoop bij de Hornbach staat klaar. Ik zou bij Bit wat plantjes ophalen maar ik had doordat mijn vrijdag anders verliep dan gewenst te weinig tijd over, dus alleen bij de Hornbach langs en daar alles kopen, ook de planten.

Ik heb gekocht: een appel, de malus Elstar. Een kleinblijvend boompje, moet hiervoor wel 2 of 3 keer per jaar gesnoeid. Hoe? Die vraag ga ik tegen die tijd hier nog stellen.

Verder, een Jonkheer van Tets, een doornloze braam (Black Satin). Een kruisbes (Hinnonmaki Gron). Een framboos (Malling Promise). Een zwarte bes (Ribes Nigrum). Een witte bes (Ribes Parel wit).

7 kuipen dus.

Nu planten.

Pit

IMG2017032514535038881490537973.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, eerste kuip, het appelboompje.

Kuipje gevuld met emmers, eerst goede grond van Heuvelman dan een emmer turf, etc.

kuip-vol26601490538898.jpg

Een volle kuip, zie aan de onderkant het gaatje, 4 rondom, 14 mm. Met de speedboor.

appel97271490538958.jpg

Appeltje staat.

worteldoek80751490539041.jpg

Worteldoek erop.

cacau59721490539073.jpg

Ruim 5 cm cacaodoppen erop. (Dat is het dus geworden.)

 

Zo zijn alle 7 de kuipen gedaan.

 

Pit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Superleuk!

 

Dat overzicht heb ik trouwens niet gemaakt maar Diana (van Diana's mooie moestuin):). Maar moest eraan denken, vond het zelf wel handig. Het ziet ernaar uit dat je het grondig hebt aangepakt en voor een mooie oplossing hebt gekozen!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er leuk en praktisch uit! Een stuk mooier dan alleen een platdak. Ik denk dat het slim is dat je een mulchlaag aangebracht hebt, dat zal de verdamping flink verminderen.

 

Gezien dat het maar zo weinig bakken zijn zou ik ze ook met hand water geven. Omdat je zo geregeld water wilt geven zullen de gaten ook wel goed genoeg voor je werken.

 

Bij mij was hoger handiger geweest, omdat ik het niet steeds red om alle bakken genoeg water te geven. De planten wortelen tot het waterniveau, dus ze verzuipen niet. De 20 cm heeft dus de functie van de grondwaterspiegel en de capillaire werking trekt het water omhoog, om een open capillaire zone te creëren, waar planten graag in groeien.

 

Ik bemeste overigens alleen met de mulchlaag (alles wat ik van de plant afknip leg ik aan de basis van de plant / plus bladstrooisel en af en toe compost) en kreeg super groenten (grote wortelen...).

 

Ik heb op het platdak rond de 40 bakken staan (naast de bakken op het tuinhuisje / bakken op het balkon en in de kassen/ 2,5 uur watergeven/ beregeningssysteem was erg kostbaar). Ik heb er nog asperges, bieslook, kruipend bonenkruid en pastinaak in staan. Verder staan er vooral wilde bloemen. Ik doe er niks meer aan, omdat ik nu een grote moestuin heb. Het is dus nu voor de natuur en het platdak ziet er gewoon leuk begroeid uit (vogels komen er dus ook naar insecten... zoeken). De soorten moeten zelf stand zien te houden en er lijkt een evenwicht te ontstaan (droogte / soortensamenstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt harstikke leuk Permanatuurtuin, maar wel heel veel bakken. Ik heb geen 2,5 uur de tijd helaas.

Ik ben zelfs niet consequent genoeg om deze bakken op tijd van water te voorzien dus er komt voor alle zekerheid een systeem om water te geven.

 

Vanmiddag ga ik leidraad spannen (of in mijn geval staanders met dwars erop bamboe) en een tent bouwen tegen de vogels, als ik nu het fruit goed aan pak wil ik het eten ook.

 

Wanneer heb ik trouwens voor het eerst vrucht van de planten? Van de Ribus soorten dit jaar wel denk ik, maar van de framboos en de braam? En de appel en kruisbes?

 

Pit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Netten spannen nú al heeft niet zo veel zin, ligt een beetje aan het type netten dat je gaat gebruiken, maar de insecten moeten de bessen en andere dingen eerst kunnen bestuiven he ? Dus die moeten er bij kunnen. Ruim ná de bloei kun je gaan denken aan netten.

 

Er zijn zat topics op dit forum over alle verschillende teelten die je noemt. Neus eens rond. Heel veel antwoorden daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...