newlifestylegirl Geplaatst: 5 juni 2017 Geplaatst: 5 juni 2017 Hey hey , Mijn tomatenplanten hebben inmiddels dan wel een heuse lengte bereikt en ook zijn de eerste vruchten en bloemen reeds in aanmaak , zit ik wel met het probleem dat er nauwelijks bloemen effectief vrucht worden . Naar wat ik weet is dat de bloemen een verstuiver vereisen en om die reden heb ik dus ook de tomatenplanten zoveel mogelijk voorzien van al dat verstuivers zoals bijen aantrekt , doch het mag niet baten , tussen de tomaten zelf heb ik een paar centimeters er vanaf dan zoveel mogelijk lavendel gezet waar ik toch dagelijks bijtjes aantrof , hoewel ik beken dat er dit jaar erg weinig bijen aanwezig zijn ! Wat kan ik nog doen om dit probleem te verhelpen want sommige planten ( in totaal staan er van die grootte en leeftijd nu 15 planten aan stok ) dragen amper 1 tot maximaal 5 vruchten en wel een boel bloemen daarentegen die dus gewoon gaan afsterven ... Dringend tips / advies nodig hier aub ! Dank bij voorbaat !!! Quote vierkante meter moestuin naar volle tuin . Groentje in het groene ,meer dan 20kg framboos , meer dan 20 pompoenen en teveel aan courgettes, te weinig tomaat en gelukkig voldoende paprika kunnen oogsten en het hele jaar door sla en kruiden en een volle diepvries
gitanoiwan Geplaatst: 5 juni 2017 Geplaatst: 5 juni 2017 Zelf bestuiven met een penceeltje zal een idee kunnen zijn elke dag er met een penceeltje langs elk bloemetje Quote
Ann123 Geplaatst: 5 juni 2017 Geplaatst: 5 juni 2017 Staan ze buiten? Dan zorgt de wind voor de bestuiving. Tomaten hebben geen bestuiver nodig. Staan ze in de serre? Dan moet je zelf voor wind spelen door de planten te trillen. Daarnaast, lucht je de kas voldoende? Als het te vochtig is klontert het stuifmeel en kan er geen bestuiving plaatsvinden. Een beetje context is wel handig bij een vraag. Er kan zoveel misgaan maar als we je situatie niet kennen is het moeilijk raad te geven. Quote
newlifestylegirl Geplaatst: 5 juni 2017 Auteur Geplaatst: 5 juni 2017 hi , excuses , ze staan momenteel niet meer in kas maar buiten onder een afdakje , de ene plant vertoont reeds een 6-8 tal vruchten , en het merendeel heeft bloemen die maar niet naar tomaten willen gaan , zou er wat anders loos kunnen zijn ?? Het afdakje is gewoon een doorzichtige plastic plaat op palen en eveneens is aan iedere zijkant daarvan een folie gezet om regenwater en te felle zon wat tegen te gaan . Wel blijven ze op grote brede pot staan en is er rondom iedere pot gezorgd voor een drietal takken om de plant ondersteuning te bieden gezien deze begonnen te ' vallen ' , in volle grond is deze het jaar ervoor steeds slecht gegaan , ik veronderstel dat dat te wijten is aan het feit ik slechts begin hiermede doch altijd wel ' iets ' geteeld heb . Ik zal anders ook straks even een fotootje uploaden ( gsm is net plat ) zodoende jullie de planten zowel in close up alsook onder het afdak kunnen zien staan , dat laatste idee kwam van bij n boer wat verder die veel materiaal wegdeed en ik hem vroeg hoe ik dit jaar wél mijn tomaten op pot kon laten groeien tot een oogstbaar , deze liet weten dat indien zulke lengte bereikt was regenwater slecht voor ze zou zijn en dat ze niet in een te felle zon mochten , tevens onder een afdak dienden zoals een grote kas die dan wel openstond of tunnel , dit laatste had ik niet ( niet die grootte dan ) en daarom zei hij eens te komen kijken naar zijn afdakje , zijn van die ' golfplaten ' plastiek bovenaan , doorzichtig en aan de zijkant heeft hij folie meegegeven waarin gaatjes zitten ... momenteel is deze afwezig dus kan ik daar geen raad vragen ... Alvast dank voor de reacties en excuses voor het geven van te weinig info , ik hou er rekening mede voortaan ! Vriendelijke groet Quote vierkante meter moestuin naar volle tuin . Groentje in het groene ,meer dan 20kg framboos , meer dan 20 pompoenen en teveel aan courgettes, te weinig tomaat en gelukkig voldoende paprika kunnen oogsten en het hele jaar door sla en kruiden en een volle diepvries
Ann123 Geplaatst: 5 juni 2017 Geplaatst: 5 juni 2017 Een vraagje, waarom in pot? Qua water en voeding is dit veel moeilijker dan in volle grond. Ik heb geen ervaring met tomaten in potten. Ze zullen (vloeibare) voeding nodig hebben. Misschien is dat de reden van slechte vruchtzetting? Weet het niet want ik kweek enkel in volle grond en moet dus niet bemesten. Quote
Jenneke Geplaatst: 5 juni 2017 Geplaatst: 5 juni 2017 Je hoeft alleen maar regelmatig (bijv. 1x per dag) tegen de stengel van je planten te tikken zodat de bloemtrossen trillen. Door het trillen bestuiven de bloemen zichzelf. Het is dus helemaal niet nodig om met een penseeltje aan de gang te gaan. Ik denk niet dat het in pot telen zo slecht is, mits je potten groot genoeg zijn en je regelmatig wat bijmest. Het afdakje lijkt mij prima in orde, tomaten houden niet van nattigheid op de bladeren wel van luchtigheid. Quote
weknow Geplaatst: 5 juni 2017 Geplaatst: 5 juni 2017 Het is net begin seizoen en de eerste bloei is nog maar net begonnen. Beetje geduld...komt allemaal goed....kan best een weekje of meer duren voordat bloemen bestoven worden. Zolang geen bestuiving blijven ze vruchtbaar gedurende 1 a 2 weken. Bij sommige rassen/planten is de eerste tros bloemen minder of langzamer bevrucht...misschien eigen aan de plant (die wil nog groeien vooral) of door nog wisselende temperaturen?Rond de middag een klein tikje tegen de plant helpt als er geen wind is, zoals in een kasje. Rond de middaguren komt het stuifmeel door wind of zo een tikje naar beneden dwarrelen. Meeldraden en stamper zitten vlak bij elkaar, waardoor bevruchting (bijna altijd zelfbevruchting van dezelfde bloem) vrij makkelijk gaat. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.