Geplaatst: 5 juli 201114 j Hier het recept van het (enigzins te hard gebakken, nog steeds iets te vochtig-aan-de-binnenkant) maïsbrood van de moestuindag : 3,5 dl water - 1,5 tl zout - 35 gram boter - 115 gram maïsmeel - 6 eetlepels melk - 1,5 gram suiker - 320 gram broodbloem - 2,5 tl gedroogde gist. Breng het water aan de kook in een kleine pan, schep er het zout en de boter door. (ik haal daarna de pan van het vuur) Voeg dan al roerend het maïsmeel in een dun straaltje toe tot je een dikke pasta hebt. En 'kook' dat nog 1 minuut (op een zacht vuur, het spul bakt heel snel aan). Laat het mengsel dan even afkoelen.Doe de andere ingrediënten in een kom, en meng dat alvast even. Zodra de maïs pasta wat is afgekoeld, kan ook dat er bij en mix je alles goed. Dan kan alles in een bakblik, om het op een warme plek te laten rijzen. Omdat het een recept is voor de broodmachine (witbrood, medium korst), vogel ik nog wat met de temperatuur van de oven, en de baktijd.Ik dek het bakblik af met aluminium folie, en bak het brood het eerste kwartier met dat folie er op. Daarna haal ik het folie er af en krijgt het brood zijn kleur. Ook was het deeg/beslag de vorige keer echt te vochtig (je kunt er sowieso geen bal van kneden hoor), dus heb ik er wat meer maïsmeel in gedaan. Ik probeer het zelf dus nog wat te verbeteren, maar hij valt wel erg in de smaak hier. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 juli 201114 j Auteur Ik weet alleen niet of maïsmeel wel altijd hetzelfde is. Ik lees ook vaak 'polenta' of dat je grof of fijn meel moet hebben.Ik heb zelf gemalen maïsmeel (van eigen geteeld voedermaïs), en dat is lang niet zo fijn als bloem, maar ook zeker niet heel grof. Het gaat door een (gewone) zeef, de grotere korrels en vliesjes en velletjes voeg ik eventueel later nog aan brood toe om het wat rijker te maken. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 juli 201114 j ik probeer wel gewoon wat.. Bedoel je met broodbloem gewoon bloem of broodbakmix ofzo? ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★
Geplaatst: 5 juli 201114 j Auteur Tja.. ik gebruik gewoon merkloze tarwebloem... In het recept hebben ze het over broodbloem, ik heb eigenlijk geen idee wat dat is Ik weet in ieder geval dat ik er hier niet aan kan komen, dus houd het op he Misschien dat het daarmee anders smaakt? Maar dit bevalt me al goed, dus waarom veranderen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 juli 201114 j Smaakte mij ook goed!Nouja, in ieder gaval geen broodbakmix met allerlei toevoegingen dus. bedankt ! ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★
Geplaatst: 5 juli 201114 j Lekkerrrrr gaan we binnenkort ook s proberen Toch maar een landje huren voor maïsplanten? Good things come in small packages
Geplaatst: 7 juli 201114 j Ik zal het eens bakken in de bbm. Waar heb je het orginele recept vandaan?Ik gebruik fijne maisgries als ik maismeel zie staan in een recept. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 7 juli 201114 j Auteur Ik weet niet meer waar het recept vandaan komt, ik heb het 2 weken geleden gevonden op een website, maar ik heb toen veel meer recepten met maïsmeel 'gejat' en opgeslagen. Dus de weg terug vinden is wat lastig.. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.