Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Veel moeite heb ik niet om Borage te kweken, het komt vanzelf op in mijn tuin. De laatste jaren lijken de planten wat kleiner, misschien omdat het erg droog is steeds, of zou er een soort degeneratie ontstaan zoals je bij kolen e.d. kunt krijgen, nee toch?

Ik was in Spanje en een vriend had net 5 borageplanten gekocht. Dat vond ik wat veel maar hij vertelde dat ze daar de stengels van de plant eten.

Iemand dat ooit gedaan?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Mijn zus gooit het fijngesneden blad door de stamppot. Ik heb dat zelf nog nooit gedaan. Zij zegt dat het sappig en fris smaakt.

Overigens hangt bij mij het toevallige formaat van de planten vooral samen met de voedingsstoffen die lokaal in de grond zitten en de hoeveelheid water. Ik heb dit jaar een rijtje wiedsel langs de slootkant geplant en die zijn reusachtig geworden. Idem aan de rand van het aardappelbed, die moest ik verwijderen bij 120cm hoogte.

Geplaatst:

Ja het stukje grond waar ze staan zal wel wat meer uitgedroogd zijn dan. Voedingsstoffen wel aanwezig, maar wel drogere aarde.

Mijn Spaans is ook niet al te best, er zijn inderdaad wel veel recepten. Als stamppot weetik het nog zo net niet, maar iets met de stelen zou ik wel willen proberen.

Hermen kan jij niet een leuk recept voor ons vertalen

.

Geplaatst:

Hmm, ik kan ook geen Spaans, maar heb afgelopen week een keertje Borage gekookt en geproefd (nog geen recept uitgeprobeerd dus).

Ik had wel zoveel begrepen uit de recepten dat het de bedoeling was om de Borage in stukken te snijden van ongeveer 4 á 5 cm, de haartjes/stekeltjes te verwijderen en dit 10 - 15 min te koken (snufje zout toevoegen eventueel). De haartjes had ik met een nagelborsteltje eraf gehaald. Ik had stengels geknipt tot maximaal 1 cm dik.

De smaak was erg goed! Ik ga dit zeker weer proberen. Wel ga ik de stengels dan schillen. Anders zijn ze te vezelig. Ik hoop dat er dan nog wel wat overblijft, want de stengels zijn natuurlijk ook al hol. Ik heb het ook geprobeerd met een beetje geraspte pecorino, maar die smaak is te sterk ten opzicht van de Borage. Beter met vis, dat blijkt ook wel uit de recepten op die site.

Zeker voor herhaling vatbaar. Binnenkort ga ik dit recept proberen:

https://www.hogarmania.com/cocina/recetas/pescados-mariscos/201111/medallon-rape-borraja-12367.html

Geplaatst:

Dank je wel!

Mijn borage is nog niet zo hoog dat ik echt stengels heb dus nog even wachten. Leuk te horen dat het smakelijk is, ik had dat wel verwacht want die Spanjaarden houden ook van lekker eten, maar je weet maat nooit

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...