Geplaatst: 5 uren geleden5 u Op 13-12-2025 om 02:50, Bernaar zei:zonnewortel (aardpeerachtige) en crosneIk zie het nu pas. Wat heb jij toch een bijzondere knollen en groente? Ik weet helemaal niet wat dit is. Ik moet gaan googelen. Alleen in de volle grond mogelijk denk ik? Ik had ook een paar keer naar aardpeer gekeken, maar dat duurt een tijd voordat je wat kan oogsten had ik begrepen.Ik heb dit jaar sowieso geen plek meer, ik heb al zoveel andere zaden in huis gehaald, maar ik word helemaal enthousiast met die fotos van jouw groente.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u @Petrasmoestuin ,ik ben al verschillende jaren bezig met aardperen en afgeleiden.Voor mij is het VOORAL belangrijjk dat die soorten bloeien voor ik ze ga eten.Dus ben ik uiteindelijk uitgekomen bij zonnewortel ipv aardperen.Niet alleen groter,en makkelijker te schillen dan aardperen,maar óók nog eens gegarandeerde bloei.Dus m'n geliefde bestuivertjes hebben er óók wat aan.....😉Volle grond?NIET DOEN!De buren gaan je lastigvallen wegens de ongebreidelde expansie van die knollen.😉Speciekuipen is 'the way to go' als je ze onder controle wil houden.😉Die Crosne was een 'toevalligheid' die gratis meegekomen was met een bestelling,om eerlijk te zijn,daar doe ik niet veel moeite voor om ze in stand te houden,maar ze komen nu al zowat 3 jaar terug op uit zichzelf.....
Geplaatst: 3 uren geleden3 u 1 uur terug, Bernaar zei:Speciekuipen is 'the way to go' als je ze onder controle wil houden.😉Die Crosne was een 'toevalligheid' die gratis meegekomen was met een bestelling,om eerlijk te zijn,daar doe ik niet veel moeite voor om ze in stand te houden,maar ze komen nu al zowat 3 jaar terug op uit zichzelf.....Wij hebben ook aardperen in de speciekuip, en inderdaad ze zijn onverwoestbaar. Ik dacht dat crosne en aardperen hetzelfde was. Nu weet ik niet meer welke we hebben 🥴 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 3 uren geleden3 u 1 uur geleden, Bernaar zei:zonnewortel ipv aardperenNiet dat chatgpt de betrouwbaarste is. Maar volgens chatgpt zijn zonnewortel, zonnepeer en aardpeer allemaal hetzelfde. Crosne is wel een andere plant. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Fout, @Tanja65 AI programma's zoals ChatGPT of Windows Co-Pilot zijn enkel hulpmiddelen,maar de 'absolute wijsheid' hebben ze ECHT nog niet in pacht!😉Beide knollen horen tot dezelfde 'familie',maar hebben een TOTAAL ander uiterlijk eens je ze uit de grond haalt.Voordat ik zonnewortel leerde kennen,heb ik 4-5 verschillende soorten aardperen geplant,maar geen enkele van die knolletjes leek op de andere OF op een zonnewortel.De zonnewortel is voor mij de productiefste gebleken,zowel voor z'n bloei voor m'n geliefde bestuivers als voor de uiteindelijke grootte van de knol.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Makkelijkste is om bij dit soort dingen te kijken naar de wetenschappelijke namen.Zonnewortel: Helianthus strumosusAardpeer: Helianthus tuberosusCrosne: Stachys affinis
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Klopt @loes ,en ook hetgeen je uiteindelijk uit je bakken/tuin haalt is een goeie indicatie van het product.....😉
Geplaatst: 56 minuten geleden56 min Ik ben wel benieuwd wat wij dan eigenlijk hebben. Zal met een foto eens op internet zoeken. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.