Jump to content

Rodebessen siroop (groseille)

Ludo

Recommended Posts

Recept uit "Traité général de confiserie moderne" jaar 1924 en met succes gebruikt bij de verwerking van mijn rodebessen.

Nodig :

1 liter zuiver sap van rodebes

1,750 kg witte suiker

Sap opwarmen en gelijk de suiker erdoor mengen. In warme toestand het suikergehalte meten met een suikermetertje (gelijkt op een glazen thermometer maar onderin zitten gewichtbolletjes. Is goedkoop en werkt voldoende voor de siroop) . In warme toestand moet je 31°Beaumé meten, in koude toestand geeft dit 36°. Is het suikergehalte te hoog, verminderen met : 3 centiliter water per liter sap per graad dat je wil verminderen. NIET laten koken (!), hou de damp in het oog die uit de siroop opstijgt als je de goede warmte bereikt hebt. Het geheel volledig laten afkoelen en in flessen/flesjes gieten die volledig (!) droog zijn, en deftig afsluiten.

Teveel aan suikergewicht laat de siroop versuikeren, te weinig suikergewicht bewaart niet. Dus hou die 31° aan!

Lekker op ijskreem, pannekoeken enz...

Ik heb opgemerkt dat je met 3kg rode bessen 2,4 liter sap en 1,2 kg afval krijgt met een ontsapper. Samen dus 3,6 kg wat maakt dat het sap uiteindelijk met 600 cc water (stoom) verdund is. Daar moet ik iets op vinden zonder het sap uren te laten uitkoken...

Iemand al eens geprobeerd bessen te ontsappen in een microgolf ? Ik ga dat wel eens proberen...