detnol Geplaatst: 4 maart 2018 Geplaatst: 4 maart 2018 Heeft iemand ervaring met het telen van snack komkommers in de buitenlucht? Graag een productief, vroeg en ziekte resistent ras nou ja of gewoon eentje die het redelijk doet. Ras suggesties (en zaadleveranciers) zijn welkom! Quote Tuinieren in Slowakije, kort maar krachtig groeiseizoen.
Ktrijn Geplaatst: 4 maart 2018 Geplaatst: 4 maart 2018 Ik had vorig jaar cucamelons buiten, ging heel,goed. We konden niet volgen met eten! Quote
Ann123 Geplaatst: 4 maart 2018 Geplaatst: 4 maart 2018 Cucamelon ja, maar smaakt toch anders. Ik vind citroenkomkommers super lekker. Sappig, zoals een 'gewone' komkommer maar zachtere schil en niks bitters. Smaakt zoetig, al klinkt dat wel raar om over een komkommer te zeggen. Ik had vorig jaar verschillende soorten (tendergreen burpless, konsa, marketer, citroenkomkommer, achocha en cucamelon). Dit jaar zet ik alleen citroenkomkommers. De lekkerste en gelukkig ook erg productief. Wil je groene snackkomkommers dan is tendergreen burpless (te koop bij Rareseeds) een aanrader. Gladde, donkergroene kleine komkommers. Quote
Peter v/d Breevaart Geplaatst: 5 maart 2018 Geplaatst: 5 maart 2018 Goedemorgen Ann, De Mini-Mini Hopeline F1 komkommers zijn gschikt voor zowel de binnen- als de buitenteelt. Geven komkommers tussen de 8 en 10 centimeter. Houdt er wel rekening mee dat komkommers gewoon echt warmte nodig hebben om te groeien, maar laat dit je zeker niet tegenhouden om de komkommers buiten te telen. https://moestuinland.nl/komkommer-zaden-kopen-mini-hopeline-f1 Groetjes van Peter! Quote Zaden kopen? | Bestel! bij Moestuinland.nl
Ann123 Geplaatst: 5 maart 2018 Geplaatst: 5 maart 2018 Goedemorgen Ann, Houdt er wel rekening mee dat komkommers gewoon echt warmte nodig hebben om te groeien, maar laat dit je zeker niet tegenhouden om de komkommers buiten te telen. Waarom is dit gericht aan mij ? Heb altijd een massa aan komkommers van buitenteelt. Maar ik pas voor hybriden. Er zijn genoeg lekkere rasvaste soorten die het prima doen buiten. Quote
Bit Geplaatst: 5 maart 2018 Geplaatst: 5 maart 2018 Zowel ‘ Tendergreen Burpless’ , ‘Konsa’ als ‘Marketer’, zijn hybriden hoor Ann123.Niks mis mee met hybriden, gewoon een ander woord voor ‘ kruising’ En ps: ‘ rasvast’ is nu juist bij komkommers wel heel lastig hoor, als je meerdere soortjes hebt staan. Die kruisen bij de konijnen. Quote
Ann123 Geplaatst: 5 maart 2018 Geplaatst: 5 maart 2018 Konsa wel, maar vond ik niet lekker. De andere zijn rasvast. Tendergreen burpless is geen hybride, marketer evenmin. Quote
weknow Geplaatst: 5 maart 2018 Geplaatst: 5 maart 2018 Alle zaden van planten die door een andere plant worden bestoven, ook als het een andere plant van dezelfde soort is, zijn hoe dan ook "hybriden", Ann. Dat is namelijk precies wat het woord hybride betekent! Jij bedoelt F1-hybriden...dat zet je er beter steeds bij. Ik snap wat je bedoelt, Bit ook wel denk ik, maar strikt genomen is wat je zegt heel verwarrend. (Zoiets als: "citroengeel is niet-geel".) Ekologisch gezien hoeven F1-hybriden geen probleem te zijn. Het is een zeer gericht kruisingsproces, wat vaak ook volledig bio kan gebeuren. Het is dus geen genetische manipulatie. Het bezwaar dat je er wel tegen kunt maken is dat deze gerichte serie-kruisingen de afhankelijkheid van grote zaadbedrijven in de hand werkt. je kunt er niet of nauwelijks nuttig zaad van krijgen om verder te telen...moet het dus ieder jaar opnieuw duur gaan kopen. Terwijl zaden en rassen, zeker voor voedselvoorziening, eigenlijk nooit prive-eigendom zouden mogen zijn, maar "van iedereen". Overigens zijn F1 hybriden die te koop zijn maar heel zelden nuttig voor ons als liefhebber-tuiniers. Ze klinken stoer en zijn erg duur, maar de kenmerken van de planten zijn bijna altijd alleen maar de moeite voor de voedselindustrie (ziekten die daar voorkomen, gelijkvormigheid, alles hetzelfde oogsttijdstip e.d.) Zelden zijn het sterkere of lekkerdere rassen... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 5 maart 2018 Geplaatst: 5 maart 2018 Ann. Ok. Wellicht bestaat er een misverstand mbt het begrip ‘ hybride’. De door jou genoemde soortjes zijn geen botonische soorten oid. Het zijn ( oude ) kruisingen, vanuit echte soortjes. Kunnen ook toevalsvondsten zijn natuurlijk, zover gaat mijn google kennis niet. Eigenlijk kun je dat al afleiden alleen al van de naamgeving. Een hybride kan een bewust gekruiste variiant zijn, doelbewust geselecteerd op eigenschappen, maar kan ook gewoon een ‘vondst’ zijn, een toevalstreffer dus. Komkommers kruisen nogal makkelijk he. Ps: op mobiel aan het typen, ga ik nu niet weer deleten. Maar verder het verhaal ook van weknow Quote
Ann123 Geplaatst: 5 maart 2018 Geplaatst: 5 maart 2018 Waar gaat deze discussie weer over? Ik dacht over komkommers die buiten groeien. Dit gaat allemaal heel erg off topic. Ik bestuif mijn komkommers met de hand en krijg daar dezelfde vruchten van het jaar nadien. Vorig jaar heb ik een f1 hybride gezet (een kruising van twee rassen waarvan de volgende generaties genetisch divers zijn en dus andere kinderen van komen) als test maar vond hem niet lekker en gaf niet méér vruchten dan de andere. Dus voor mij hoeft het niet meer. Ik wil liever voor mijn eigen zaden zorgen, mijn eigen selectie. Ik reageerde op een bericht hierboven, aan mij gericht, dat mij hybriden presenteert. Ik hoef ze niet. Ik zeg niet dat die niet geschikt zijn voor bioteelt of what ever. Ik zeg enkel dat IK ze niet hoef. Quote
detnol Geplaatst: 10 maart 2018 Auteur Geplaatst: 10 maart 2018 dank jullie wel voor de input. Even een rare vraag maar wat is het verschil tussen minikomkommers en augurken, dwz kan ik de laatste ook telen als minikomkommer. Het betreft een pluktuin moet ik er bijzeggen dus de komkommers moeten wel op komkommers lijken, dus groen en langwerpig Quote Tuinieren in Slowakije, kort maar krachtig groeiseizoen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.