Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik vind dit op sommige aardbeiplanten terug. 1 plant (1e jaars) had het zo erg dat ik de aangetaste bladeren eraf heb gehaald. Enig idee wat dit zou kunnen zijn?

soort: ostara

Foto's zijn van de meest aangetaste plant.

vddbdbdbd58581526468947.jpg

bdddbdbdb35121526468889.jpg

sbsbbbsbsbs24791526468776.jpg

Geplaatst:

Het lijkt insectenschade. Ik zou mij er niet druk om maken. In een natuurlijke tuin met voldoende biodiversiteit zou het probleem zichzelf moeten oplossen. Als de planten de schade blijven houden dan zou ik de planten wegdoen en kijken voor andere rassen die het niet krijgen.

Geplaatst:

Ik denk ook aan zuigschade. Misschien de aarbeienmijt (Phytonemus pallidus spp. fragariae):

Aardbeimijten komen voornamelijk op glasgroentegewasen voor, vandaar de engelse naam `Cyclamen mite'. Ze zijn erg klein (0,25 mm) en zitten in de opgevouwen bladeren in het hart van de plant.

Door een loep bekeken, lijken het net kleine waterdruppeltjes. Maar deze waterdruppeltjes bewegen! Mijten zijn in de jonge opgevouwen blaadjes in het hart van de plant waar te nemen. Dit jonge blad verschrompelt. Het groeipunt van de plant wordt dof en blauwgroen van kleur. Het hart van de plant wordt bruin. Later worden de bladeren bronskleurig en tenslotte gespikkeld bruin.

Aangetaste planten produceren korte, gedrongen bloemstengels die niet uitgroeien. Bladeren, en in een later stadium ook vruchten, zijn misvormd.

Bron: GroenKennisnet

Niet alle beschreven symptomen zijn in de foto's zichtbaar, maar de groeivervorming en bruine spikkeltjes zijn m.i. het gevolg van zuigschade.

Kijk 's in de opgevouwen bladeren in het hart van de plant, je hebt wel een loepje nodig. Je moet iets kunnen vinden. Hoe ziet het hart van de plant eruit?

Belangrijk; voor nu van belang dat je niet met je handen van plant tot plant gaat om verspreiding te voorkomen zolang je niet wet wat het heeft veroorzaakt.

Je bent zelf nu de belangrijkste vector voor de verspreiding.

Als je mijten vindt, kun je volgens de informatiebron beter aangetaste planten in plastic zakken afvoeren en vernietigen.

Geplaatst:

@oscardevos

Ik heb verschillende bladeren geplukt en even onder sterk licht gehouden. Wat mij opviel was dat ik hele kleine witte beestjes zag. nog een keer zo klein als een speldenkop. Ik moet eens even kijken wat dit dan zou kunnen zijn. Ik kon ze amper met het blote oog zien. Het lijkt me niet dat dit de aardbei mijt is. Het verschilt te veel naar mijn mening. Ik zal eens kijken of ik een duidelijke foto kan maken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...