Jump to content

Koffiedik

Camiel

Recommended Posts

Beste tuinders,

Er is al het een en ander geschreven over de voordelen van koffiedik voor de moestuin.

Ik denk dat de meeste van jullie dit beamen .

Nu ben ik gretig koffiedik aan het verzamelen in combinatie met de gebruikte zakjes groene thee die ik op mijn moestuin wil gooien. Nu komt de vraag. Hoeveel koffiedik zou je maximaal per m2 op de aarde kunnen gooien? Er zit een maximum aan mest, kalk, houtas en compost. Hoe zit dit met koffiedik?

In mijn kas van ongeveer 10m2 gebruik ik zeker 50 kilo koffiedik.

Misschien wel meer. Afgewisseld met gemaaid gras. In no-time zetten de wormen dit om in humus en zie je van de koffieprut niks terug.

Een jaar of 6 geleden eens een aanhanger vol wormenhumus opgehaald bij een wormenkweker. De eitjes die daar in zaten hebben gezorgd voor de nakomelingen die nu in de kas leven.

Kan het iedereen aanbevelen.

Of het op de koude/volle grond ook zo werkt weet ik nog niet. Ben wel aan het experimenteren met karton/compost en koffiedik etc.

De ervaring leert wel dat de merels er met de (compost)wormen vandoor gaan

Om op je vraag terug te komen of er voor koffiedik ook een maximum geldt: Ik denk het niet, zoveel koffie zal je zelf niet drinken om teveel koffieprut te produceren. De koffieprut (>200 kilo droge bonen)van ons restaurant gaat hier allemaal op de moestuin/composthoop.

Probeer het eens zou ik zeggen, ik vind het zelf geweldig en de wormen ook. Als ik met mijn handen door de toplaag van de aarde in de kas woel, dan krioelt het van de wormpjes. Spitten in de kas hoeft niet meer. De aarde is mooi luchtig en los.

Misschien off-topic, maar ik lees soms dat leden hier last hebben van neusrot bij pepers/paprika en dit wijten aan te weinig vocht/teveel bladverdamping. Ik ben zeker geen expert, maar wat ik heb gelezen is dat door te hoge PH de calcium opname bemoeilijkt wordt. Een 'zuurdere' grond zou in dit geval dus iets beter zijn voor pepers en paprika. Koffieprut zou ook hiervoor zorgen... Of deze redenering ook werkelijk klopt weet ik niet, maar is wel mijn uitgangspunt. Helaas wegens tijdgebrek dit jaar geen pepers/paprika in de kas, maar volgend jaar zeer zeker wel weer.

Ik hoor ook graag andere meningen hierover.