Ga naar inhoud

Mijn prei doet een oerprei na

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het zal wel vaker voorkomen, maar voor mij onverwachts; een bolletje aan de voet van een gewone prei:

43482785155_818e5c8bf4_o.jpg

Ik was aan het opruimen in de tuin, en dacht van, "zonde om zo'n achtergebleven knoflookteentje te laten zitten," en brak het af. Na even de hersentjes te laten werken en m'n ogen op de uitgebloeide bloem te richten wist ik dat het geen knoflookteentje kon zijn, alle knoflook had ik ook al lang en breed geoogst, maar een doorgeschoten preitje - Blauwgroene Winter Farinto om precies te zijn.

Het bolletje ziet er niet echt anders uit als een oerprei bolletje, al is het plat aan de kant waar het tegen de stengel aan zat.

Ik heb het bolletje maar gelijk weer in de grond gestopt, er zal wel weer een preitje uit groeien mag ik aannemen.

Geplaatst:

Wat leuk ik had dit nog nooit gezien bij prei maar spontane mutaties kunnen voorkomen, sommige zijn blijvend

Lijkt me leuk om zo met de jaren een bedje vol te hebben

Geplaatst:

Ik denk dat het gewoon in het genetische materiaal zit. Knoflook, prei, oerprei; het is allemaal aan elkaar verwant.

Dit is misschien net zoiets als een zachtnek knoflook die normaal dus geen bloemstengel maakt, maar dat toch nog wel eens wil proberen.

Op deze plek had ik begin 2016 veel prei - Blauwgroene Winter Farinto - gezaaid. In 2017 heb ik een aantal daarvan tot bloei laten komen voor het zaad. Er kwamen hier later kleine prei-sprietjes omhoog; het zaait zichzelf uit. Alleen dan krijg je geen mooie dikke stengels meer, want het is te laat in het jaar. En vroeg het volgende jaar schieten ze door. Nou ja, zo ééntje was dit dus. Ik weet natuurlijk niet 100% zeker waar het stuifmeel vandaan is gekomen, maar ik zie niemand op de tuin die prei laat doorschieten, dus ik denk dat het gewoon van één van m'n eigen planten is.

Van Ciska heb ik een maand terug wat bolletjes oerprei gekregen. Die heb ik gepoot en ik weet nu dus hoe die er uitzien, maar dit gaat pas mijn eerste ervaring met oerprei worden. Ik had het nog niet op de tuin.

Geplaatst:

Ik had 2 doorgeschoten preitjes staan. De eerste had dus een bolletje, vandaag even bij de andere gekeken, en ja hoor, die ook. Een veel groter bolletje zelfs, zo te zien:

42622436270_a56e0b3347_o.jpg

Het zou me niet verbazen als dit eerder regel dan uitzondering is; dat het gewoon in de aard van de Allium familie zit om bolletjes te maken, en dat we de prei voor iets anders telen, maar dat als we dit gewas even op z'n beloop laten er gewoon weer bolletjes komen.

Daar vanuit gaande, heb ik me zitten bedenken hoe je nou voordeel uit deze eigenschap zou kunnen trekken. Als idee ben ik op dit teelt idee gekomen:

Zaai prei nu, dus in de nazomer, met het oog op bloei volgend voorjaar/zomer. Eventueel in de bloementuin, want het zijn best mooie bloemen. Later in het jaar heb je dan die uitjes, die volgens mij zeker voor de inmaak heel geschikt zouden zijn. Daar zou ik dan een deel van oogsten en de rest kan opnieuw uitgezaaid worden. Zo laat je de prei zich dus half verwilderen - de prei als loof wordt opgeofferd, maar je krijgt er bloemen en uitjes voor terug.

Ik ga zelf in elk geval proberen of dit werkt, en of ik dit de moeite waard vind.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Het bolletje prei wat ik 31 Augustus vond en direct terug in de grond stopte, komt op:

44652314372_62b8b82756_o.jpg

Ernaast staan 5 oerpreitjes, van bolletjes die ik van Ciska heb gekregen. Die zijn eerder de grond in gegaan, dus hebben wat voorsprong:

44652315102_e701f7849b_o.jpg

Ik heb geen ervaring met oerprei, en met andere prei uit bolletjes ook niet. Wat te verwachten? Ik heb weinig idee, maar het lijkt me leuk om hier een vergelijking te maken. Van beide rasjes waren de bolletjes vrij snel boven.

• 3 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...