Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste forumgangers!

Heeft iemand ervaring met de Amerikaanse wijnbes (rubus parviflorum)? Heb hem nu voor het tweede jaar, mooi gebloeid, mooi in het blad. Maar misschien tips? Hoe te stekken? Af leggen, of kan het ook met een stek snijden en met stekpoeder oppotten? Hoe is de smaak van de vruchten? Dat soort dingen. Ben benieuwd!

Geplaatst:

Ik niet maar hij staat wel op het verlanglijstje. Om te vermeerderen zou ik kiezen voor afleggen. Dus eenjarige scheuten naar de grond buigen, klein stukje de grond open trekken en een baksteen erop leggen. Succes gegarandeerd.

Waar heb je deze vandaan? Ik wilde hem vorig jaar al kopen bij de kruisbessenproeftuin maar hij was toen op

Geplaatst:

Ik weet er wel een aantal te staan (verwilderd), maar om een of andere reden ontwikkelen de bloemen zich nooit tot vruchten. De plant groeit net als een framboos met ondergrondse uitlopers, die je kunt afsteken.

Geplaatst:

Ik heb begrepen dat ze iig deels zelfincompatibel zijn, dus slecht zelfbestuivend. Maar het kan ook zijn dat het bij de planten die ik gezien heb ging om een hybride met roodbloeiende framboos, Rubus odoratus. Van Rubus odoratus bestaat een witbloeiende vorm die nauwelijks van Rubus parviflorus is te onderscheiden, en volgens sommigen is dat dus eigenlijk een hybride tussen de twee, zulke hybriden zijn vaak onvruchtbaar.

Geplaatst:

Ja, nu ben ik toch ook zeer benieuwd. Ik heb ongeveer twee jaar geleden, van iemand op Marktplaats, drie stekjes gekocht. Diegene beweerde dat hij Canadees was, en de plantjes uit, door hemzelf uit Canada meegebracht zaad had opgekweekt. Hij noemde het "thimbleberry", en die heeft hij ook inderdaad geleverd.

Een stekje overleed vrij snel, een ontwikkelde zich langzaam, en is nu een gezond ogend plantje van breed, lang en hoog 40cm. De derde is nu een grote plant van minstens een vierkante meter, en ook zo hoog, waar ik al wat uitlopers, van heb genomen, waarvan een het heeft overleefd, en floreert. Inderdaad volop bloemen, maar nog geen door ontwikkeling naar echte vruchtjes. Ik hoop dat er daarvoor een oplossing wordt gevonden, want volgens de filmpjes van Youtube zijn het zeer lekker smakende framboosachtige besjes. Ik heb wel een kleine "odoratum" in de buurt staan, maar ik weet niet of die bloesem had,als ze aleen rolspelen in dit verhaal. Ik zal eens kijken, of daar vruchtjes aan zit.

Het zijn sowieso mooie grond bedekkende planten. Als er geen oplossing is, dat kan ik de bladeren misschien gebruiken, om mijn kont mee af te vegen. Een volksnaam is"cowboy toiletpaper", net zo als bij stalkaars.

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...