Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

compostbak en paardenmest


ijsselg

Aanbevolen berichten

Wortelonkruid met wortels eerst laten uitdrogen, anders kweek je het in de compostbak.

 

Onkruid dat zich via zaad vermeerdert kan er op, mits het geen rijp of rijpend zaad heeft. Mijn advies is om onkruid met zaden op een aparte plek te composteren en niet direct in een moestuin te gebruiken later. Optie 1: breng het naar een plek (weide, ren) waar dieren kiemende planten grotendeels zullen opeten (kippen, ganzen, geit, ezel....) Optie 2: Maak een apart "vals" bed, waar je deze compost opbrengt, zeker niet meer in bloei laat komen en gedurende 1 jaar steeds schoffelt. Na dat jaar zullen weinig pioniersplanten, want dat zijn die onkruiden, meer bovenkomen op dat bed.

 

Het oude verhaal is dat zaden in compost die warm wordt dood zullen gaan.

Drie grote "maars" bij deze bewering:

1. Compost in wording die 65 a 70 graden wordt in het begin van het proces (door relatief veel groen materiaal waarin zich snel vermeerderende bacterieen voor een snelle opwarming zorgen gedurende 1 a 2 weken) is niet de beste compost. De omzetting is dan meer een soort vertering/verbranding en het resultaat is minder voedzaam voor bodem, bodemleven en planten.

2. Het is moeilijk om deze hoge temperaturen te behalen (vraagt kennis en zorgvuldige opbouw van een hoop of bak) en bijna onmogelijk om dit overal te behalen. In een compostvat is sowieso het volume te klein voor een zo hoge temperatuur.

3. Niet alle zaden zullen doodgaan bij 65 a 70 graden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkeerde vraag! Beter: Hoe lang blijven zaden levensvatbaar? Het antwoord is: dat verschilt per soort. Van enkele maanden tot tientallen jaren.

 

Heeft compost maken daar invloed op? In een compostbak is het - als het goed is - luchtig en vochtig en niet koud ....gunstig om te kiemen of kieming voor te bereiden. Ongunstig voor de vruchtbaarheid...het zijn precies omstandigheden waarin je zaden niet moet bewaren als je ze lang vruchtbaar wilt houden.

Ja...een groot deel van de zaden zal mee verteren. Een groot deel van de zaden zal net kiemen en niet verder groeien en dus dood gaan. En als de temperatuur oploopt (zelfs als dat geen 65 graden is...zie boven waarom dat niet hoeft en nog warmer zeker NIET gewenst) bij 30, 40, 50, 60 graden doodgaan. Kortom: in een goeie composthoop zal het overgrote deel van de zaden het niet overleven.

 

Het overgrote deel van allerlei zaden zal vanuit compost niet meer kunnen kiemen. Maar....er zijn soorten die wel goed overleven en zelfs na lang, vele jaren, in principe vruchtbaar blijven. Geen eenduidig antwoord mogelijk dus! Elk antwoord dat zegt "zo lang" zou fout zijn. Je moet er rekening mee houden dat ook na een aantal jaren zaden die in de compost terecht kwamen nog kunnen gaan kiemen.

 

Over een ding heb ik nog niets gezegd. De lastigste onkruidzaden zijn pioniersplanten die snel een stuk kale grond zullen proberen te begroeien. Dat zijn harde groeiers, die ook onder slechte omstandigheden kiemen en die vaak ook nog zogenaamde lichtkiemers zijn. Die overleven vaak ook goed in compost. In de compost is het vooral donker...die zaden blijven dan in een soort slaaptoestand...maar worden ze op de (meestal kale) grond van een moestuinbed gebracht en dus in het licht, dan is dat precies de prikkel die ze nodig hebben om als onkruid te groeien. Ze vinden bovendien een mooi bewerkt en vruchtbaar grond zonder veel concurrentie van andere planten...Beter naar hun zin kun je het dit soort onkruidplanten haast niet maken.

 

Er is een oud trucje waarmee je veel van dit onkruid alsnog kunt kwijtraken: een zogenaamd vals zaaibed. Een paar weken voor je echt gaat zaaien, maak je je zaaibed helemaal zaaiklaar. Je zaait echter niet, maar laat alle onkruidzaad opkomen...na enkele weken is dat nog niet in zaad en danschoffel/hark je het schoon...eventueel nog eens herhalen. Hierna kun je je gewassen zaaien en zul je veel minder last van zaadonkruid hebben op dat bed.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

goede info weknow!

ter aanvulling:

wij gooien heermoes op de hoop, heb nog nooit gezien dat die weer uitgroeit

vruchtbare zaden in compost is niet erg, ze kiemen na het uitrijden, je schoffelt ze voor de bloei en je hebt weer vers groen voor de volgende bak

(is hier minder moeite dan alles uit elkaar houden en apart verwerken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...