Lonaa Geplaatst: 9 maart 2020 Geplaatst: 9 maart 2020 Hallo! Ik ben vrij nieuw in de wereld van moestuinen en fruit en ik heb zodoende een vraag. Graag zou ik een (zelfbestuivende) kersenboom in mijn tuin hebben. Ik heb een border van 8x1 meter en flink wat terras (en iets dat ooit een grasveldje was, die komt volgend jaar aan de beurt) Nu wil ik in die border wat gaan moestuinieren en wat vaste bloeiende planten kwijt. Ook overwoog ik daar de kersenboom in te zetten (aan het 'einde' ) en relatief klein te houden dmv snoeien. Echter zat ik me nu af te vragen hoe dat zit met de wortels van de kersenboom? Blijft de rest van de border dan nog wel 'beplantbaar'/'moestuinbaar'? Of zou het beter zijn om de kers in een flinke pot/speciekuip te houden op het terras? Wat is jullie mening? Quote
TomP Geplaatst: 9 maart 2020 Geplaatst: 9 maart 2020 Kies voor zuilfruit (of kolomfruit), kunnen op +/- 0.5 m van elkaar worden gezet Blijft van zelf klein en is makkelijk en heel eenvoudig te snoeien. Kan in volle grond of in een ruime (zeker 40 liter) vorstvrije pot, is wel iets duurder in aanschaf (reken op 25€ / boom). In volle grond zullen de wortels idd het moes tuinieren bemoeilijken maar is nu ook weer niet zo dat ze groeien als 'echte' kersenbomen. Keuze is vrij en moet je zelf maken. Wil je nog redelijk wat groenten verbouwen dan reserveer je de strook daarvoor en zet je 1 of 2 (beter ifv bestuiving) zuilbomen in elk een ruime pot . Op 8 m² kan je reeds een mooie opbrengst geven van diverse groentjes. Wil je gewoon vaste planten in die border en niet zozeer groenten dan zou ik de zuilboom idd in de strook aanplanten. Vaste planten ea bvb kruiden settelen zich en als je daarna voldoende voedsel en vocht aanlevert dan komt dit gegarandeerd goed. In de volle grond is alvast een stuk makkelijker dan in pot, minder naar omkijken dan. Quote
Lonaa Geplaatst: 9 maart 2020 Auteur Geplaatst: 9 maart 2020 (aangepast) Ik heb geprobeerd het verschil te zoeken tussen 'laagstam' en 'zuilfruit', maar het verschil zit m dan in hoe je snoeit, toch? Even er van uitgaande dat ook de laagstaam geent is op een langzaamgroeiende stam. 9 maart 2020 aangepast door Lonaa Quote
weknow Geplaatst: 10 maart 2020 Geplaatst: 10 maart 2020 (aangepast) Kers kan geen zuilfruit zijn, TomP. Daarmee bedoel ik dat de vorm van een stam met daaraan uiterst korte zijtakjes aan geen enkel kersenras eigen is. Dat kan alleen bij appels en dan allemaal afstammelingen van een mutatie van het ras Macintosh. Kers kan wel een zogenaamde minitree zijn (een merknaam!! Geen ras en geen eigenschap!!) en dat wordt bereikt door een zwakgroeiend ras ook nog op een "zwakke"= groeiremmende onderstam te enten. Als ze in een zuilvorm wordt afgeleverd, zal de zuilvorm grotendeels verdwijnen na enkele jaren en kun je - mits deskundig gesnoeid - het boompje kleiner houden...zeg 2,50 m. Lonaa...je vraag is een moeilijke. 1. Weinig zoete kersen zijn zelfbestuivend en als ze als zelfbestuivend verkocht worden dan is dat reclamewoord een verkoop-praatje en moet je geen rijke opbrengsten verwachten. Bij zure kersen = krieken = morellen zijn vele rassen wel zelfbestuivend en meestal blijven die bomen van nature ook kleiner. een meter of 3 hoog en breed is een normale maat voor een volwassen boom meestal. 2. Ik adviseer je, niet zozeer vanwege de wortels alleen maar vooral ook vanwege het licht, een fruitboom aan de noordelijke of westelijke kant van je tuin te planten en niet midden-in. Onder een kleine fruitboom kan eventueel een bodembedekker groeien mits zorgvuldig gekozen, maar in principe laat je de bodem daar kaal vanwege voedselconcurrentie en ook een paal is daarvoor gewenst. Een zwakgroeiende onderstam betekent dat die vrij weinig wortels maakt en dus ook weinig van wat de boom nodig heeft kan vervoeren. Moet zo een boom ook nog gaan concurreren met onderbegroeiing, dan zal ze niet goed groeien en goede vruchten kunnen dragen. 3. Een boom in de gewenste maat houden door snoeien...dat kan. Maar dat betekent vooral heel weinig snoeien en op het goede moment en op de goede manier. Juist dat vraagt vakman/vrouwschap. Het is een misverstand om te denken dat je een boom klein houdt door (steeds) weg te snoeien wat er te veel aan is....het effect van zo snoeien is een boom die veel harder gaat groeien en nauwelijks dragen. Bovendien kun je - door snoeien - een paard niet in een hondenhok stoppen. Daarmee bedoel ik dat een boom (combinatie van een soort, ras en onderstam) een bepaald volume heeft...dat kun je wat beinvloeden...maar hij moet zich wel kunnen ontwikkelen. Wil je een paard in een hondenhok dan moet je het hok van een hele grote hond nemen (ruimte dus) en een heel klein paard (een dwergpony?) anders wordt het een zielig paard. Een zoete kers is een harde groeier. Bijna alle bomen die je kunt kopen zullen geeint zijn op de "zwakke" St-Julian-A onderstam en dan verkocht als laagstam. Dat worden meestal bomen van een meter of 5 a 6. Wil je een boom die pakweg 3 meter blijft, dan moet die al geent zijn op een onderstam Gisela-5 (of een andere zeer zwakgroeiende, maar ik denk dat er geen kwekers hier zijn die die al gebruiken voor particulieren) en aangezien die kwekersrechtelijke bescherming heeft komt daar een meerprijs van 5 a 7 Euro voor die onderstam bovenop. Nog een off-topic opmerking voor TomP. Het verschrikkelijkste Vlaamse woord dat ik ken is "groentjes" in plaats van groenten. Het doet me denken aan een minischaaltje verlepte slablaadjes + worteltjes en een zilveruitje uit een potje met te veel dressing in een slecht restaurant waar iemand in de keuken te veel met zijn vingers aangezeten heeft. Het moet lieflijk en modieus klinken als de serveerster de bestelling opneemt, maar ik vind het onsmakelijk en neig om weg te lopen uit een restaurant waar ze dit woord hardop of op de kaart gebruiken. Bah. 😬 10 maart 2020 aangepast door weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Lonaa Geplaatst: 10 maart 2020 Auteur Geplaatst: 10 maart 2020 Wat een mooie uitgebreidde (informatieve) post! De boom komt aan het einde van de border, dat is op de noord-oost kant. Daar krijgt ie zon in de middag. Ik wilde er eerst nog een vlinderstruik achter zetten, maar ik denk dat ik dat laat, dan kan de boom verder naar achter en heeft ie iets meer ruimte. Een hele rijke opbrengst is mooi, maar ook niet per se noodzakelijk. De boom die ik op het oog heb is een Safir laagstam op een Colt onderstam. Ik was al bang dat ik met snoeien wel iets kan bereiken, maar niet de wereld. Dat werkt bij binnenplante ook zo (daar heb ik wel ervaring mee). Als ik hem achter in de border zet kan/mag ie best 3 meter hoog worden en ook wel ongeveer zo breed. Dan kan er direct onder wat bodembedekking en kan ik op zo'n 2 meter vanaf de stam gewoon dingen planten, lijkt me. Nogmaals dank Quote
tielse flipje Geplaatst: 10 maart 2020 Geplaatst: 10 maart 2020 @weknow Klopt (bijna) helemaal, prima verhaal! Maar Julien A is geen onderstam voor de zoete of zure kers, waarschijnlijk bedoel je Colt. Quote
weknow Geplaatst: 10 maart 2020 Geplaatst: 10 maart 2020 (aangepast) Aha....Safir is een echte kriek, Loona. Eerst dacht ik dat het een gewone kers was en dan op Colt...dat is dus 5 a 6 meter hoog en breed. Zure kersen = krieken in Vlaanderen = morellen in Nederland (Hoewel morel eigenlijk een ras is) is een andere soort dan de zoete kers. Kan ook wat meer schaduw hebben (je schrijft dat ze pas middagzon krijgen, dus dat kan net), maar zorg dat ie niet te nat staat, want dan krijg je gauw last van vaak dodelijke Monillia in bloemen en het hout. Maar die is op een Colt wel redelijk in de maat te houden. Geeft een overvloed aan zeer aromatische vruchten. Iets minder zuur dan de oude morellenrassen en daarmee zelfs rijp van de boom lekker. Kunt ze eventueel ook in struikvorm laten groeien. Je hebt helemaal gelijk, Flipje. Bedankt voor goed opletten. 👍 Tis de leeftijd vast. Was net pruimen aan het enten en dat ook op St. Julian. 10 maart 2020 aangepast door weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Lonaa Geplaatst: 10 maart 2020 Auteur Geplaatst: 10 maart 2020 De kweker vertelde me inderdaad dat het een zure kers was vandaag. Dat was niet de bedoeling want ik wil wel zoete kersen. Ik heb een 'Van' meegenomen en vandaag geplant. De ent is een Colt, de eerste zijtakken zitten op zo'n 70 cm, dus zo'n beetje tussen laag en halfstam in. Er zitten al vruchtknoppen in, dus ik ben heel benieuwd! Zo uit mijn hoofd krijgt ie op die plek vanaf 11 uur zon. Tot in de avond. Quote
TomP Geplaatst: 15 maart 2020 Geplaatst: 15 maart 2020 Kers is idd geen echt zuilfruit zoals appel maar wat men noemt 'pseudo zuilfruit'. Kers zuil wordt geënt op Gisela 6 of Colt maar dit geldt ook voor de zuilappels en behoeft niet zo heel veel exta snoei tov de appels De van nature slank groeiende appels worden geënt op M7, MM111 of M26 Bij bvb de Kruisbessen proeftuin verkopen ze een beperkt aantal rassen kers die het goed zouden doen als zuilfruit. Zijn selecties die een slanke groei vertonen en mits beperkte snoei te kweken zijn als zuilfruit. Iets meer dan een jaar terug de vraag gesteld aan Marc van de proeftuin, hij zei dat het geen probleem was de vorm aan te houden gedurende zeker 10 à 15 jaar wat meteen ook de max leeftijd van dit soort fruit zou zijn. Ouder kon maar dan wel met veel minder opbrengst ed Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.