Lonaa Geplaatst: 9 maart 2020 Geplaatst: 9 maart 2020 Hallo! Ik ben vrij nieuw in de wereld van moestuinen en fruit en ik heb zodoende een vraag. Graag zou ik een (zelfbestuivende) kersenboom in mijn tuin hebben. Ik heb een border van 8x1 meter en flink wat terras (en iets dat ooit een grasveldje was, die komt volgend jaar aan de beurt) Nu wil ik in die border wat gaan moestuinieren en wat vaste bloeiende planten kwijt. Ook overwoog ik daar de kersenboom in te zetten (aan het 'einde' ) en relatief klein te houden dmv snoeien. Echter zat ik me nu af te vragen hoe dat zit met de wortels van de kersenboom? Blijft de rest van de border dan nog wel 'beplantbaar'/'moestuinbaar'? Of zou het beter zijn om de kers in een flinke pot/speciekuip te houden op het terras? Wat is jullie mening? Quote
TomP Geplaatst: 9 maart 2020 Geplaatst: 9 maart 2020 Kies voor zuilfruit (of kolomfruit), kunnen op +/- 0.5 m van elkaar worden gezet Blijft van zelf klein en is makkelijk en heel eenvoudig te snoeien. Kan in volle grond of in een ruime (zeker 40 liter) vorstvrije pot, is wel iets duurder in aanschaf (reken op 25€ / boom). In volle grond zullen de wortels idd het moes tuinieren bemoeilijken maar is nu ook weer niet zo dat ze groeien als 'echte' kersenbomen. Keuze is vrij en moet je zelf maken. Wil je nog redelijk wat groenten verbouwen dan reserveer je de strook daarvoor en zet je 1 of 2 (beter ifv bestuiving) zuilbomen in elk een ruime pot . Op 8 m² kan je reeds een mooie opbrengst geven van diverse groentjes. Wil je gewoon vaste planten in die border en niet zozeer groenten dan zou ik de zuilboom idd in de strook aanplanten. Vaste planten ea bvb kruiden settelen zich en als je daarna voldoende voedsel en vocht aanlevert dan komt dit gegarandeerd goed. In de volle grond is alvast een stuk makkelijker dan in pot, minder naar omkijken dan. Quote