Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb al een paar jaar een klein serretje met plasticfolie, maar nu kijken we naar een grotere serre uit glas. In de oude serre hadden we 2 lange bakken gemaakt met potgrond erin.   

Nu vraag ik mij het volgende af, de grond in de tuin is kleigrond. Zou ik beter nu in de nieuwe serre rechtstreeks in die kleigrond telen of hou ik die bakken met potgrond? Kan ik eventueel die potgrond mengen met de kleigrond zodat die beter bewerkbaar is? Wat is het beste?`

Alvast bedankt.

Geplaatst:

Dag Krist,

ook ik teel in klei/leem

In gans de moestuin dus ook de serre gebruikte ik in het begin massa's compost, ondergefreesd omdat ik weinig geduld had, zou ik nu niet meer doen.

Ook nu nog breng ik jaarlijks een nieuwe laag van +/- 5 cm aan.

De potgrond kan je zeker hergebruiken en mengen met je kleigrond maar overweeg ook een extra dikke laag uitgewerkte compost (10 à 15 cm).

Als je blijft compost gebruiken dan zal je je grond jaarlijks zien en voelen verbeteren.

Ik kan nu makkelijk mijn hand in de grond wroeten zonder hulpmiddelen, voorheen kwam ik nog geen kootje diep.

Belangrijk is om je bedden (weet je mss wel) niet te belopen.

Dek je bodem tsn de planten ook altijd af met wat je ook maar voorhanden hebt (gras, bladeren, andere plantenresten, ...)

Beperkt de verdamping sterk en stimuleert het bodemleven.

Geplaatst:
  • Auteur

Ok bedankt.

Geplaatst:

Onze serre staat ook op zware kleigrond. Een aantal jaar geleden brak je er letterlijk een schop op stuk als je een putje probeerde te maken. Elk jaar compost ingewerkt en je ziet en voelt inderdaad de grond verbeteren.

Maar, zelfs toen het nog enkel keiharde klei was deden de groenten in de serre het goed. Het is nog steeds duidelijk kleigrond onderin en ik ben dit als een voordeel gaan zien. Het is alleen handiger geworden om de grond te bewerken en een plantgat maken. 🙂 Dat kan nu zelfs met een schepje. Potgrond meng ik enkel een goed handvol in het plantgat.

Geplaatst:
  • Auteur

bedankt

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic